marți, 4 mai 2021

Nopțile Cabiriei

 

”Nopțile Cabiriei” (1057) ar putea fi cel mai bun film al lui Fellini. Nu degeaba a premiat cu Oscarul pentru cel mai bun film străin. Chiar dacă nu se vrea așa, chiar dacă probabil nu a fost recomandat așa, este un film feminist, care ar trece cu ușurință testul Bechtel (acel test care arată că într-un film femeile sunt mai mult decât decorative, obiecte sexuale). Acțiunea filmului este despre Cabiria (jucată de Giulietta Masina, care obținut un premiu la Cannes pentru cea mai bună interpretare feminină, în realitate soția lui Fellini), o femeie din prostituție, care în ciuda tuturor vicisitudinilor și traumelor, rămâne în continuare o ființă pură, romantică, chiar visătoare, care crede în bunătatea și sentimentele umane, chiar atunci când vin din partea bărbaților. Și mai ales, total greșit, crede în destinul ei bun, în salvare. S-ar putea spune că e povestea adevărată a Cenușăresei. Dacă povestea Cenușăresei reprezintă una dintre rețetele sigure de succes ale scenariilor de telenovele, ”Nopțile Cabiriei” reprezintă finalul realist al poveștii, care dezvăluie și toxicitatea acestei povești pentru femei.

Cabiria e o tănără micuță și slăbuță, fără educație și fără gust (poartă șosete cu sandale, alături de un fel de capă, părul vopsit blond în dezordine), dar plină de naturalețe și încredere în sine. Nu e rușinată de ce face, ce e, e cumva mulțumită de viața ei, deși își petrece nopțile pe stradă, nu ezită să se bată pentru teritoriu cu alte colege, incidente din care hainele ei ieftine au de suferit, și e adesea jignită pentru felul cum arată (i se spune ”piticotă” și nu numai). Ea declară că are tot ce-i trebuie oricui o întreabă. Casa în care locuiește e a ei (deși mai are câteva rate la bancă), are chiar și bani puși deoparte, tot la bancă. Naturalețea ei o face să pătrundă în locuri greu accesibile. Într-o noapte întâlnește o vedetă de film, care o duce cluburi de lux și în casa lui la fel de luxoasă, unde ea se simte imediat ca...acasă. Dar aventura nu continuă ca în ”Pretty woman”, film mult mai nou și mai fantezist. Vedeta nu se îndrăgostește de Cabiria, nici măcar nu face sex cu ea. Lumile lor sunt diferite și așa trebuie să rămână pentru binele tuturor. Iubita actorului, care îl părăsise pe stradă, se întoarce și el o primește înapoi, în timp ce Cabiria adoarme în baie, unde o ascunsese. Dar nu se simte ofensată, e mulțumită că e plătită și că găsește drumul spre ieșire.

Poate unele incidente din viața Cabiriei o fac să își zdruncine convingerile puternice și sănătoase. Când un client o lasă în câmp, ea, căutând drumul spre casă, vede un bărbat cu un sac dubios în spate. Gândul la un posibil criminal e destul de facil. Numai că acel bărbat intră în discuție cu ea, o întreabă dacă și ea locuiește la grote. Nu era un criminal, din contră, un filantrop, ajuta oamenii săraci care locuiau într-adevăr la grote, oameni cu multe probleme și nevoi, cu mult ghinion în viață. Cabiria e impresionată de acest gen de atitudine și de bărbatul care o duce politicos cu mașina în oraș, la stația de tramvai.

Poate subconștient ideea naturii bune a oamenilor, chiar a unor bărbați, i se strecoară în subconștient. Din păcate, mai apare alta, și mai periculoasă. Cum prietenele ei, tot tinere din prostituție, unele cu pește, decid să participe la o festivitate religioasă, unde, dacă îți pui o dorință, zic ele, ea se împlinește, după ceva ezitări, de fapt refuz ferm, Cabiria decide să le însoțească. La început, sigură pe ea, le spunea că nu își dorește nimic, că are tot ce-i trebuie. Mai mult, e mai impresionată decât vrea să pară de ceea ce vede. Lumea pare bună și senină acolo. Oamenii, apăsați de probleme, se agață de speranța dată de o forță supranaturală. Prietena ei, Vanda, își dorește o vilă. Dar în mintea Cabiriei încolțește ideea de schimbare a vieții, a perspectivei asupra vieții. Fața ei devine luminoasă și plină de vise. Când iese de acolo și se duce cu prietenele și peștele lor la un picnic, ea se miră că toți sunt la fel, nimic nu s-a schimbat. Dar ea începe să vorbească despre schimbarea vieții, despre faptul de a vinde casa și a pleca undeva unde să înceapă o viață nouă, fără prostituție.

Oare ar fi fost posibilă povestea Cabiriei dacă nu ar fi fost creștină, adică în spațiul creștin, și dacă nu i-ar fi fost plantată nu atât ideea de supranatural, ci de minuni date de bunătate și curățenie sufletească? Și mai ales de credința că ceea ce face este greșit? Instituția patriarhală, aadică biserica, îi transmite sentimentul culpabilității pentru ceea ce e și ce face (când patriarhatul a aruncat-o în această situație), dar și speranța deșartă că poate ieși de acolo printr-o minune. Virusul se propagă în creierul ei mai departe. Discuțiile cu un călugăr itinerant îi alimentează psihoza acestei credințe.

Dar, ca de obicei, în orice dezastru, întâmplarea joacă un rol important. A mai fost nevoie de ceva pentru dezastrul total. În timpul liber, ea intră la un spectacol de magie, despre care întreabă casierul plictisit dacă e frumos. E frumos, ce să-i spună? Ea plătește biletul și intră în sală, fără să știe că e prețul spre propria distrugere. Ea vede în spectacolul de magie cum oamenii erau hipnotizați și făceau lucruri incredibile. Când e chemată pe scenă, șleampătă cum era, vine cu neîncrdere. Și totuși, e hipnotizată cu adevărat, și pentru puțin timp, se comportă, fără a fi conștientă de asta, ca o femeie normală, care e curtată de un tânăr de condiție bună, conform sugestiei hipnotizatorului. Își arată toată sensibilitatea ascunsă în mod normal în viața de toate zilele. E ea însăși, cum în realitate nu poate fi, cum conștientă nu își permite să fie. Și e clar de ce.

Sensibilitatea și romantismul, chiar și pentru câteva minute, chiar și fără a fi conștientă de ele, se dovedesc fatale în situația ei. Un tânăr din public, contabil la minister, pe care, conincidență, îl cheamă chiar Oscar, ca pe tânărul din povestea magicianului, îi cere o întâlnire. Pare foarte sensibil și impresionat de sinceritatea și romantismul ei. Ea e circumspectă. Dar ei îi cere o altă întânire, la gară. Culmea, când îl vede, la priam întâlnire, ea vrea să plece, și el o oprește. Mare ghinion! Întâlnirile în care el se poartă perfect, decent, în continuare foarte impresionat și plin de apreciere față de ea continuă, cum continuă și cariera ei. La a zecea astfel de întâlnire cu adevărat romantică, ea vrea să le întrerupă acest șir de evenimente ciudate. El nu vrea nimic de la ea, e ceva în neregulă cu asta...Numai că el atunci plusează și o cere de nevastă. Scutul Cabiriei cade. Acceptă. Numai că prințul ei contabil era ceea ce sunt cei mai mulți bărbați în patriarhat: un fel de pește. Voia tot ce vor alți bărbați de la femei, mai mult sau mai puțin: bani, exploatare. Deformarea profesională o făcea să vadă doar exploatarea sexuală. Dar asta e doar o fațetă a exploatării materiale a femeilor, pe lângă cea reproductivă. Bărbații profită de munca, energia, biologia, vitalitatea femeilor.

Capcana traumei e că vezi doar pericolul cunoscut, nu le mai dai atenție altor tipuri de pericole. Asta face și Cabiria. Doar după ce ea își vinde casa și lucrurile din ea, după ce scoate banii de la bancă pentru a se muta cu noul soț și a deschide împreună un magazin, după ce o lasă pe Vanda plângând și o asigură că se va mărita și ea, descoperă cine e el cu adevărat. Expresia lui angelică se schimbă doar după ce el o invită la o terasă frumoasă, apoi la un apus de soare. Nu are nevoie de bagajele ei, le vor lua apoi. Cabiria îi povestește, când îi arată teancul de bani scoși de la bancă, cât a suferit ea pentru acei bani, a luat și bătăi, având în vedere că unii bărbați vor să profite de ”fete”. El o privește cu o expresie speriată, pe care nu o mai arătase, aparent fără s-o asculte, apoi se grăbește trăgând-o după el prin pădure spre acel loc superb, unde se vedea faimosul apus de soare, deasupra unei prăpăstii. Ce metaforă frumoasă! Numai pe marginea prăpăstiei, după drumul în care ea îi arăta toată afecțiunea și încrederea de care era capabilă, realizează că el dorea s-o ucidă. Numai că o criză de disperare din partea ei, pe care dezamăgirea chiar o făcuse să-și dorească moartea, de fapt ieșirea dintr-o viață în care visele nu se împlinesc, în care ea nu poate fi ea însăși și nu poate fi apreciată și iubită, o salvează pe ea de la moarte și pe el de pușcărie. Se mulțumește să dispară cu banii și s-o lase pe ea tăvălndu-se pe jos.

Dar după criza asta de durere infinită, Cabiria redevine ea însăși, deși mult mai săracă, fără casă. Acum trebuie s-o ia de la capăt. Speri că s-a dus la poliție și hoțul a fost prins. Numai că asta nu se vede, se vede doar Cabiria râzând, alăturându-se unei procesiuni prin pădure.

Realismul filmelor italiene din epocă, clar de stânga și de un curaj care acum e greu de conceput, transmite uneori mesaje foarte interesante. Lecția Cabiriei, o femeie defavorizată dintr-o societate patriarhală? De fapt nu știi cât de mult poți pierde când vrei să nu mai fii ceea ce ce ești, când îți e rușine de ceea ce ești, când societatea te condamnă pentru ceea ce ești. Înttodeauna trebuie să știi ce ai, nu doar ce nu ai, ce ai obținut, nu doar ce nu ai obținut de la viață. Și să știi ce vrei, nu ce te manipulează alții, adică patriarhatul, să vrei.

Și ce se întâmplă cu o prostituată care e în continuare o mare romantică, chiar visătoare? Pierde și ce are. Pragul peste care trebuie să treacă pentru a fi altceva e prea mare. Mecanismul căsătoriei, cunoscut atât de bine în secolele trecute, e uitat în secolul XX. O femeie trebuie să ofere mult mai mult într-o relație decât un bărbat, ăsta este patriarhatul. Salvatorul nu există, sau e atât de rar că poți spune că nu există, există cel care e mulțumit cu taxa de protecție, zestrea și reputația unei femei, adică tot un fel de zestre cu funcție socială.


Nights of Cabiria (1957) - IMDb

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Am absolvit o facultate tehnica, am ceva experienta in mass media.

Tags

patriarhat feminism Andrea Dworkin comunism Freud feminism radical patriahat Ayaan Hirsi Ali Ilinca Bernea Mary Wollstonecraft sclavie Africa Alexis de Tocqueville Epopeea lui Ghilgamesh Marx Mihaela Miroiu Romania Rusia matriarhat 7000 ani Betty Friedan Biblia China Cordelia Fine Elisabeth Badinter Franta Harriet Taylor India Iran Jared Diamond John Stuart Mill Rosalind Miles avort femei patriarhale heterosexualitate prostitutie sexism 7000 years Arabia Saudita Atena Balzac Dan Alexe Dworkin Elena Udrea Engels Europa Grecia Hitler Japonia Lenin Leo Frebonius Miroiu Oriana Fallaci Panait Istrati Simone de Beauvoir Stalin discriminarea femeilor fericire legalizarea prostitutiei misoginism radio Guerrilla revolutie sexualitate 8 martie ALice Nastase AUR Afghanistan Ann Fausto-Sterling Ansari Aung San Suu Kyi Ayan Hirsi Ali Belgrad Bete Davis Bourdieu Casandra Corinne Hoffmann Dawkins Dobrovolschi Egipt Elena Ceausescu Eva Frans de Waal Georges Sand Hillary Clinton Holly Hunter Imperiul Otoman Intercourse Isaac Asimov Islam Israel Jenny Nordberg Kadare Legende Androgine Libia Mad Men Madonna Maria Cernat Martha Bibescu Martin Luther King Mesopotamia Moartea Neagra Mustafa Kemal Nietzsche Ninon de L'Enclois Noam Chomsky Occident Pakistan Pearl Buck Polonia Putin Rafila Robert Flaceliere Sfantul Valentin Sofia Nadejde Sorin Lavric Spinoza The femine mystique Tim Robbins Traian Ucraina Valahia Valerie Solanas Virginia Woolf Woman Hating Wuthering Heights Zorba Grecul antropologie clitoris colonialism corvoada heterosexuala democratie eurocentrism femei femei de dreapta feudalism gen gene imbatranire lesbianism menopauza mutilare genitala neoliberalism ortodoxie politica rasism relatii reviste pentru femei roluri de gen romani science fiction sclavagism sindromul Stockholm societati matriliniare sociobiologia sociobiologie toader Paleologu trans transexualitate viol virginitate #metoo . fluiditate de gen 50 shades of Grey AUR; Diana Ivanov-Sosoaca Adela Adina Mocanu Adrian Popovici Adrien Brody Afganistan Agamemnon Ahile Ahmet Hamdi Tanpinar Aietes Aimee Cesare Alain Delon Alan Clement Albert Einstein Alberto Moravia Alegeri prezidentiale Alexandra Kolontai. Balzac Alexandra Paftală Alexandre Dumas Alexandre Lacassagne Alexandre Yersin Alexandru Stermin Alice Coffin Alice Schwartzer Alice Schwarzer Amazon Amelia Țigănuș America De Sud America de Nord Amita Bose Amos Oz Ana Ipatescu Anamaria Prodan Anatolia Andrei Serban Angelina Jolie Annette Benning Anwal El-Saawadi Anwar El-Sadat Arbanasi Ariadna Arsenie Boca Ashley Judd Assad AudreyTautou Augustus Aura Christi Aurea Foundation Aurora Aurora Liiceanu Aurore Dupin Austin Powers Babel Badea Basarabia Basescu Becali Belgia Berlin Bernadin de Saint-Pierre; Mauritius Betty Mahmoody Beyonce Blestemul de a fi femeie Brad Pitt Braila Brave New World Brazilia Braătescu-Voinești Brian Warner Bruno Reidal Burma Byron Băsescu C.s Lewis CNA CNBC CT Popescu Cairo Caitlyn Jenner Cannes Capcana sexelor Capturing Mary Caragiale Carla Maria Teaha Catavencu Catherine Zeta-Jones Cato Caverne de otel Cenorhaditis Cezar Charlotte Ayanna Charlotte Bronte Charlotte Perkins Gilman Chirista Wolf Christa Wolf Christopher Lambert Cipolla Cipru Circe Cisiordania Ciutacu Clitemnestra Clive Owen. Iris Murdoch Cluj Coltescu Columbia Comedia Umana Constantin Dobrogeanu-Gherea Constantin al X-lea Duca Constantinopol Contemporanul Coran Creierul masculin Cromwell Cătălin Striblea D. W. Winnicott DSK Dali Dama cu camelii Dan Ungureanu Dana Budeanu Daniel Defoe Daniela Crudu Darwin Dedal Delia Democratia in America Denisa Comanescu Desmond Morris Devalmasia Valaha Diana Diana Ivanovici Diana Russell Dick Dawkins Die weisse Massai Dimitri Doré Dimitrov Dobro Donald Trump. Hillary Clinton Donna Haraway Dr. Quinn Dracon Dresda Dune Ecaterina Teodoroiu Ecaterina cea Mare Edward Wilson Elena Lupescu Emile Zola Emily Bronte Eminescu Enea Erdogan Erica Moldovan Erich Fromm Erila Isac Ethan Hawke Evan Rachel Wood Evelyn Fox Keller Fabio Geda Fantasemele sexuale ale femeilor Faust Federico Fellini Feminine Mistique Fetele ascunse din Kabul Finlanda Flash dance Flora Tristan Franco Frank Herbet Frankenstein François Mauriac Franța Frumaosa si bestia Gabriel Garcia Marquez Gabriela Firea Gabrielle Chanel Gala Gallad Gaslight Gaza Gellhorn Gelu Ciobotaru Geoana George Orwell George Sand Gervaise Ghilgamesh Giambaptista Vico Gib Mihăescu Gigi Ghinea Gilda Gillian Flynn Giulieta Masina Glen Close Gloria Grahame Gloria Steinam Goethe Gone girl Gosem Grigore Cartianul Grupul feminist radical Guardians of Time Guillaume Hadrian Hallmark Hamurabi Hanul lui Manuc Harald Eia Hariclea Darclee Harper Lee Harry Poter Hatsepsut Hawaii Hecate Hector Heide Gottner-Abendroth Hellios Hemingway Herder Hermes Hiroshima Hortensia Papdat-Bengescu Hugh Hefner Hurem ISIS Ideea Europeana Ierusalim Iliada Ille De France Imperiul Roman Imperiul Țarist Indonezia Indragostita de un Masai Intoarcerea la Laguna Albastra Ion Ion Luca Caragiale Ion Nadejde Irak Iris Murdoch Irlanda Isak Denisen Islamic or Christian feminism Islanda Istanbul Iugoslavia JK Rowling Jamie Bell Jenney Nordberg Jennifer Aniston Jennifer Fox Jennifer Lopez Jenny Marx Jill și Jeffrey Erikson Jonathan Leaf Jordan Peterson Joseph Sobran Judith Butler Jullianne Moore Kalevala Kate Middleton Kate Miett Kenia Keren Blixen Khalida Messaaoudi-Toumi Kinsley Kirghistan Kosovo LGBT Lacan Lamartine Larry Flynt Lars von Trier Lavric Leonor Fini Lev Tolstoy Liban Liberace Liviu Mihaiu Liviu Rebreanu Lorenz Los Angeles Louann Brizendine Luce Irigaray Lucretiu Luke Perry Macarena Madalina Manole Madeline Miller Makarenko Manifestul Partidului Comunist Mara Lucaci Maracineanu Marc Ferro Margaret Atwood Margaret Mead Margineanu Mariana Dumitrache) Marie de Gourany Marilyn Monroe Marin Preda Marry Steenburgen Mary Shelley Marylin Manson Maserati Mateiu Caragiale Matt Damon Maureen Freely Mazare McCarthy Medea Meet the Natives Merckel Merkel Meryl Streep Michael Douglas Michael Eric Dyson Michelle Goldberg Mihai Make Ionescu Mihalea Drăgan Mihalea Miroiu Mileva Maric Mircea Badea Mircea Marian Mirel Palada Miss Petarda Miss Platnum Mohammed Moldova Moll King Mombasa Montaigne Mormoni Mosuo Mussolini NIKK Nagasaki Nairobi Nancy Friday. Napoleon Nasser Nasser. Fratii Musulmani Natalia Onofrei New York New York TImes Nic Nicolae Ceausescu Nicolae Iorga Nicole Kidman Nicusor Dan Nimfomana Nistrul Nixon Noomi Rapace Norbert Elias Normal Life Noua Dreapta Numele trandafirului Oana Băluță Obama Octav Bancila Odiseea Odiseu Olimpia Orban Oscar Ovidium Balzac Pahlavi Palestina Pamant Pamfil Seicaru Papa Parinoush Saniee Paris Pasifae Pasteru Paul Ipate Paul si Virginia Paulo Coelho Pauza Peal Buck Pekka-Eric Auvinen Penelopa Percile Pericle Pericle. Perse Peter Turner Phryne Phylis Schlafly Picasso. Pierre Bourdieu Plautus Plutarh Polixena Popper Poul Anderson Praxiteles Pretty Woman Priam Prigoana Primul Razboi Mondial Prometeu Promisiunea Qatar Qom R.I. Moore Raluca Turcan Ramita Narvai Raymond Chandler Razboiul impotriva tacerii Razvan Oprea Remus Cernea Republica Islamica Iran. Revolutia Franceza Revolutie industriala Reza Pahlavi Robert Redford Roberta Anastase Roberto Angela Robinson Crusoe Roe vs Wade Roessler Roger Scruton Rolls Roma Romain Rolland Romania Culturala Romania Mare Romania ceausista România Mare Rosamund Pike Rosi Braidotti Rousseau SUA Sabina Fati Saddam Samuel Huntington Sandra Harding Santorum Sapho Scoala Ardeleana Serbia Sergiu Nicolaescu Sex and the city Sexying the Body Sf feminist Shakespeare Shakira Sharon Stone Sheila Jeffreys Shivani Singh Shulamith Firestone Sila Silija Silvestru Șoșoacă Simon Signoret Simona Tache Siria Skakespeare Sojourner Truth Solaria Sonata Kreutzer Souad Spania Sparta Spartacus Sprachbund Stalislaw Lem Statele Unite Stephanie Coontz Stephen Fry Stockholm Straina Stralucirea si suferintele curtezanelor Suleiman Teheneran Telemah Tennessee Williams Tezeu Thatcher The Subjection of Women The first European Revolution Theodore Zeldine Theoroe Zeldin Thérèse Desqueyroux Tiberiu Tiergarten Titu Maiorescu Titus Livius Totul despre Eva Traian Basescu Transilvania Tsarnaev Turcia UK URSS Umberto Eco Un tramvai numit dorinta Uniunea Sovietica Ursula K. Le Guin Valentine's Day Vaslui Veliko Rârnovo Venezuela Venus Viorica Dancila Virginia Wolf Viviana Hurtada Vlad Macri Vlad Muresan Webo Westworld William William Golding Wollstonecraft Working girl Y Zeina. Djenane Kareh Tager abolire abuz acamdemie feminista radicala. adoptie afaceri feministe agresor alegeri alegeri SUA 2016 alfabetizare anarhie animal social antinatalism arieni asigurare socială asigurari medicale autoritate bacha posh bacterii baieti rai balene bande de cartier barbatul roman blog boala mentala bonobo burghezie burqa butch calitati umane speciale capitalism caractere etnice carte casnicie cautarea fericirii ceier cimpanzeu ciocnirea civilizatiilor cis clasa mijlocie clasism colonizare comportament sexual condus masina conspicuos consumption constiinta contraceptie conventie sociala copil copilul unic corectitudine politică crestinism criminalitate criza masculinitatii cromozom X cultura cretană cultura occidentala cultura prostiei curva daci dacopatia dictaturi die Fremde dioicitate discreditarea feminismului dominatia masculina drama drepturi civile drepturile femeilor drepturile omului durere ecograf educatie educatie sexuala eliberarea sexuala epatarea esentialism etrusci f emininism familia familie familie matriarhala familie patriarhala familie traditionala fanarioti fascism femei emancipate femei in feminism femeie moderna femicid feminin femininsm feminism al diferentei feminism room-service feminism. munca domestica feministe feminsim feminst ficțiuni relae frigurile galbene frumusete fundamentalisti darwinisti gen gramatical hemafroditism hermafroditism heterosexualite hidra de apa dulce hijab holera homosexualitate human rights imbecili incorectitudine politica inginerie invidie istorie ivanovic-Șoșoacă kabilii kate milett lamentare legalizarea drogurilor legalizarea traficului de arme legalizarea traficului de organe legea sanatatii lesbianism politic liberal. fascim liberalism luptă de clasă mafia patriarhala mama ideala manifest feminist manifestatie spontana marea cultura marsul panaramelor marxism marș masculin masculiniate mijloace contraceptive minciuni minoritate minoritati misogini modernism monoteism musulmani naturalism necredincioasa nefericire negrid negritude nemurire neutrino neutru nuditate nunta de aur oi operatii estetice orgasm orgasmul vaginal pacat panarama pandemie parenting partid feminist radical pasiune romantica patriarahat patriarchy patriarhale patriarhat. Afganistan pensie pilula contraceptiva pizdificarea societatii porneia pornografie prejudecati patriarhale preoti primavara araba printese pro-life proletariat protozoare psihanaliza psiholog psihologie psihologie evoluționistă psihoterapie psihoterapie feminista pudoare putere refulare regina Victoria relatii fara obligatii relatii heterosexuale relatii reusite relatii romantice relativism cultural religiile abrahamice roboti roman romantici germani rusine sacrificii sclavi sclavia femeilor scorpie securitate sex sexualitate feminina sf siguranța femeilor sinucidere situatia femeilor slutwalk societate societate civila societati "male dominated" societati matrilineale sociobiology sociologie spreadzone stereotipuri de gen studii studii de gen studii despre femei submisivitate substantia nigra suprarealism talibani tarfa tari arabe tarile romane testul Bechdel the caged virgin tiktok transfer genetic transsexualitte umbra urme pe culturi utopia utopii valorizarea femeii valul islamic viagra pentru femei vietii si relatii nonpatriarhale viitor violenta domestica violenta. violență patriarhală vis von Hayek von Mises vot universal youtube ziua fetei închisoarea Newgate

Video of the Day

Contacteaza-ma:

Nume

E-mail *

Mesaj *