vineri, 8 ianuarie 2021

 

Există dragoste adevărată, pe placul femeilor nepatriarhale? Există astfel de exemple? S-a întâmplat vreodată cu adevărat? Pentru asta istoria ar putea da un răspuns.

Consemnează istoria o poveste de dragoste adevărată? Cea dintre Gala și Dali ar putea fi o candidată serioasă. Dar ce a fost cu adevărat acolo? E greu de ghicit adevărul doar din mărturiile protagoniștilor și ale martorilor, precum și din scrisori. Asta arată cât de greu e să reconstitui chiar și istoria recentă. Dar poate aceste date ne ajută măcar să construim niște ipoteze despre ce ar fi putut fi în această relație și cum am putea obține așa ceva.

Când s-au cunoscut, în 1929, Gala, cu 10 ani mai în vârstă, era măritată, cu o fiică. Dali (Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, 1st Marquess of Dalí de Púbol) o numește de la început ”o femeie superbă” în discuțiile cu prietenii. A fost, se pare, impresionat de ea de la început, deși prietenii artiști îi atrăgeau atenția asupra defectelor ei de toate felurile, în special fizice (mică, slabă, cu picioarele depărtate). Gala, pe numele adevărat Elena Ivanovna Diakonova, era din Rusia, dar originea ei adevărată e învăluită în mister. În unele discuții cu prietenii artiști pretindea că era fiica unui țigan ursar, dar cel mai probabil era fiica unui avocat. S-ar putea specula că, deoarece mama ei nu s-a putut căsători a doua oară pentru că Biserica Ortodoxă nu îi permitea, când de fapt ortodoxia permite căsătorii multiple, ca tatăl ei să fi fost evreu sau de o religie cu care căsătoria nu era acceptată. Oricum, Gala nu era genul de rusoaică înaltă, blondă, atletică, o vikingă orientală.

Povestea are loc în perioada de emancipare a femeilor. Este o saga modernă, iar protagoniștii ei sunt produse ale modernismului. Gala nu avea nici cea mai mică aplecare pentru treburi gospodărești, mai ales gătit, despre care spunea că au unicul rost de a epuiza puținele resurse ale femeilor. Ceea ce gătea, extrem de rar, avea gust de batistă, cum spunea chiar Dali și cum ea însăși recunoștea.

De asemenea, Gala nu manifestă instinct matern. Își lasă fiica la rudele soțului, pe care îl părăsește pentru a trăi, cel puțin la început, în mizerie, cu Dali. Unele cunoștințe se îndoiesc de dorința ei de îmbogățire prin această relație, îmbogățire total incertă atunci. Dali provenea dintr-o familie bogată, dar el însuși nu era bogat, era un artist debutant pe care ea îl introduce în cercurile artiștilor în vogă, al suprarealiștilor, prin intermediul soțului ei, el însuși artist. Gala era ea însăși o veterană a acestor cercuri, deși nu manifesta talent artistic. În plus, familia lui Dali nu-l susținea, și mai ales nu susținea relația lui cu Gala.

Dacă te gândești la sentimente înalte, te gândești în primul rând la existența unui bărbat capabil de așa ceva. Numai că Dali suprarealistul nu era nici pe departe o ființă suprareală, a cărei viziune să transceadă realitatea imediată. Familia lui îl disprețuia pentru că nu era prea cult, chiar ortografia îi ridica probleme serioase, ca să nu mai vorbim de numele străine. Un exemplu vehiculat de rude era cum scria el numele celebrului psihanalist (Froid). În ce privește conștiința politică și conștiința în general, catalanul mediu de pe stradă i-ar fi dat clasă. Nu a solidarizat cu mișcarea de eliberare a Cataloniei, iar evenimentele politice din Spania, care au zguduit întreaga Europă nu l-au atins prea mult. Ca totul să fie perfect, a fost un susținător al lui Franco, care îl vizita la vila lui. Singurul afront pe care l-a adus dictatorului fascist a fost că l-a întâmpinat o dată cu o bonetă catalană, gest care a fost luat ca o impolitețe și lipsă de tact, ceva deloc străin lui Dali. În rest, dacă timpurile n-ar fi fost tragice, declarațiile politice ale lui Dali ar fi fost mai degrabă comice și...agramate.

Ce era într-adevăr deosebit la Dali? Cum el însuși recunoștea, era impotent sau aproape impotent. Se spune că a făcut dragoste cu Gala doar o dată sau niciodată. El se mândrea cu impotența lui, pe care doar într-o discuție o neagă total (”Nu sunt chiar atât de impotent cum credeți voi”, ceea ce înseamnă că și impotența are grade). Dali considera că mulți bărbați celebri au fost impotenți și că impotența era izvorului talentului, dăruirii și ambiției lor, impotenții fiind astfel un fel de dar al umanității. În mod clar nu și al femeilor sau al bărbaților gay. Dar impotent nu înseamnă neinteresat de sex. El era inspirat de nuditate, iar celebrele lui ”grădini zoologice umane”, de fapt grămezi organizate de persoane nude de ambe sexe se pare că erau foarte excitante pentru el și benefice pentru munca lui. Degradant, dar arta nu se discută!

Dali nu era nici măcar un aliat al feminismului și nu admira femeile pentru că erau femei. El le nega talentul artistic, chiar în fața evidențelor, cum era cazul colegei lui argentiniene, talentata pictoriță suprarealistă, Leonor Fini.

Ce poți să aștepți de la acest bărbat și ce putea fi Gala pentru el? Gala era o mamă, o impresară și manager de care el era dependent ca artist. Ea l-a făcut practic marele artist, ea l-a ajutat să se îmbogățească. Deși ea însăși nu avea talent artistic, avea talent de manager, avea viziune, se pricepea la afaceri. Era rece și calculată, nu o femeie visătoare și sentimentală. Atunci ce dorea ea de la Dali? De ce nu a încercat să fie doar pe picioarele ei, de ce s-a implicat în această relație cu un bărbat care nu prea avea cu ce să facă o femeie să viseze? Nici măcar tinerețea lui nu era un atu, atâta vreme căt era impotent.

Numai că nu știm ce o excita pe Gala. În timp ce soțul ei (poetul Paul Éluard) îi dedica poezii și o implora să se întoarcă la el, ea prefera, în anii grei de început al relației cu Dali, doar să ia bani de la el pentru a supraviețui. De ce făcea asta? La o privire mai atentă însă, observăm că pentru soțul ei, care era gata să-i ierte infidelitatea și îi finanța practic aventura cu alt bărbat, ea era doar o muză. Pentru Dali era ”o femeie superbă”. El vedea că are personalitate, el se baza pe ea cu adevărat. Asta, pentru o ființă dominantă cum trebuie să fi fost Gala, însemna ceva. Înseamnă enorm pentru orice femeie demnă. Rolul de muză e ceva scabros, dezumanizant, patriarhal. Cu Dali ea se simțea puternică, își manifesta forța, esența personalității ei. Invers, cu ea el își manifesta dependența fără rețineri, se simțea liber să fie el însuși, excentric, impotent, plin de limite și uneori penibil.

În ultimii ani ai lungii ei vieți (a trăit 90 ani), ea s-a separat de el. Locuia într-o vilă unde el o vizita după un program. Tot ea avea numeroase aventuri cu bărbați mai tineri, despre care el știa, mai mult îi proteja sentimentele când afla de infidelitățile acestora. La moartea ei el a fost distrus. Nu și-a mai dorit nimic, pentru el totul se terminase, cum i-a declarat prietenei lui intime, Amanda Lear, cu care atunci a întrerupt relațiile.

A fost relația lui Salvador Dali cu Gala o poveste de dragoste romantică, pasională? Cel mai probabil, nu. Deși până la urmă Gala și-a asumat un rol de mamă și manager, ceea ce majoritatea femeilor fac în patriarhat, ea a văzut probabil în asta un fel de carieră și împlinire nu doar în relație, ci și în societate. Dali a profitat de munca, talentul și dăruirea ei, cum fac bărbații în patriarhat, dar libertatea unei femei, realizarea ei în viața personală și socială e foarte scumpă. Poate Dali numai a dat un aer romantic recunoștinței pentru ea și dependenței lui de libertatea pe care i-o oferea ea de a se manifesta așa cum era. Dar e foarte mult în patriarhat, unde bărbații consideră că li se cuvine tot ce primesc de la femei, ele fiind obligate să-i servească. Să fie ăsta prețul pe care el însuși era gata să-l plătească pentru a se sustrage rolului său de gen? Oricum, e meritul lui chiar de ar fi vorba numai de recunoștință și de conștientizarea aportului unei femei. Și a aprecierii personalității ei. Și poate Gala a realizat ce poate primi o femeie de la un bărbat în patriarhat. Nu putea visa la mai mult....


Herbert Genzmeir, Dali und Gala, Rowohlt, Berlin, 1998, Dali și Gala, Editura Paralela 45, Pitești București, 2003.



Despre mine

Am absolvit o facultate tehnica, am ceva experienta in mass media.

Tags

patriarhat feminism Andrea Dworkin comunism Freud feminism radical patriahat Ayaan Hirsi Ali Ilinca Bernea Mary Wollstonecraft sclavie Africa Alexis de Tocqueville Epopeea lui Ghilgamesh Marx Mihaela Miroiu Romania Rusia matriarhat 7000 ani Betty Friedan Biblia China Cordelia Fine Elisabeth Badinter Franta Harriet Taylor India Iran Jared Diamond John Stuart Mill Rosalind Miles avort femei patriarhale heterosexualitate prostitutie sexism 7000 years Arabia Saudita Atena Balzac Dworkin Elena Udrea Engels Europa Grecia Hitler Japonia Lenin Leo Frebonius Miroiu Oriana Fallaci Simone de Beauvoir Stalin discriminarea femeilor fericire legalizarea prostitutiei misoginism radio Guerrilla revolutie sexualitate 8 martie ALice Nastase AUR Afghanistan Ann Fausto-Sterling Ansari Aung San Suu Kyi Ayan Hirsi Ali Belgrad Bete Davis Bourdieu Casandra Corinne Hoffmann Dan Alexe Dawkins Dobrovolschi Egipt Elena Ceausescu Eva Frans de Waal Georges Sand Hillary Clinton Holly Hunter Imperiul Otoman Intercourse Isaac Asimov Islam Israel Jenny Nordberg Kadare Legende Androgine Libia Mad Men Madonna Maria Cernat Martha Bibescu Martin Luther King Mesopotamia Moartea Neagra Mustafa Kemal Nietzsche Ninon de L'Enclois Noam Chomsky Occident Pakistan Panait Istrati Pearl Buck Polonia Putin Rafila Robert Flaceliere Sfantul Valentin Sofia Nadejde Sorin Lavric Spinoza The femine mystique Tim Robbins Traian Ucraina Valahia Valerie Solanas Virginia Woolf Woman Hating Wuthering Heights Zorba Grecul antropologie clitoris colonialism corvoada heterosexuala democratie eurocentrism femei femei de dreapta feudalism gen gene imbatranire lesbianism menopauza mutilare genitala neoliberalism ortodoxie politica rasism relatii reviste pentru femei roluri de gen romani science fiction sclavagism sindromul Stockholm societati matriliniare sociobiologia sociobiologie toader Paleologu trans transexualitate viol virginitate #metoo . fluiditate de gen 50 shades of Grey AUR; Diana Ivanov-Sosoaca Adina Mocanu Adrian Popovici Adrien Brody Afganistan Agamemnon Ahile Ahmet Hamdi Tanpinar Aietes Aimee Cesare Alain Delon Alan Clement Albert Einstein Alberto Moravia Alegeri prezidentiale Alexandra Kolontai. Balzac Alexandra Paftală Alexandre Dumas Alexandre Lacassagne Alexandre Yersin Alexandru Stermin Alice Coffin Alice Schwartzer Alice Schwarzer Amazon Amelia Țigănuș America De Sud America de Nord Amita Bose Amos Oz Ana Ipatescu Anamaria Prodan Anatolia Andrei Serban Angelina Jolie Annette Benning Anwal El-Saawadi Anwar El-Sadat Arbanasi Ariadna Arsenie Boca Ashley Judd Assad AudreyTautou Augustus Aura Christi Aurea Foundation Aurora Aurora Liiceanu Aurore Dupin Austin Powers Badea Basarabia Basescu Becali Belgia Berlin Bernadin de Saint-Pierre; Mauritius Betty Mahmoody Beyonce Blestemul de a fi femeie Brad Pitt Braila Brave New World Brazilia Braătescu-Voinești Brian Warner Bruno Reidal Burma Byron Băsescu C.s Lewis CNA CNBC CT Popescu Cairo Caitlyn Jenner Cannes Capcana sexelor Capturing Mary Caragiale Carla Maria Teaha Catavencu Catherine Zeta-Jones Cato Caverne de otel Cenorhaditis Cezar Charlotte Ayanna Charlotte Bronte Charlotte Perkins Gilman Chirista Wolf Christa Wolf Christopher Lambert Cipolla Cipru Circe Cisiordania Ciutacu Clitemnestra Clive Owen. Iris Murdoch Cluj Coltescu Columbia Comedia Umana Constantin Dobrogeanu-Gherea Constantin al X-lea Duca Constantinopol Contemporanul Coran Creierul masculin Cromwell Cătălin Striblea D. W. Winnicott DSK Dali Dama cu camelii Dana Budeanu Daniel Defoe Daniela Crudu Darwin Dedal Delia Democratia in America Denisa Comanescu Desmond Morris Devalmasia Valaha Diana Diana Ivanovici Diana Russell Dick Dawkins Die weisse Massai Dimitri Doré Dimitrov Dobro Donald Trump. Hillary Clinton Donna Haraway Dr. Quinn Dracon Dresda Dune Ecaterina Teodoroiu Ecaterina cea Mare Edward Wilson Elena Lupescu Emile Zola Emily Bronte Eminescu Enea Erdogan Erica Moldovan Erich Fromm Erila Isac Ethan Hawke Evan Rachel Wood Evelyn Fox Keller Fabio Geda Fantasemele sexuale ale femeilor Faust Federico Fellini Feminine Mistique Fetele ascunse din Kabul Finlanda Flash dance Flora Tristan Franco Frank Herbet Frankenstein François Mauriac Franța Frumaosa si bestia Gabriel Garcia Marquez Gabriela Firea Gabrielle Chanel Gala Gallad Gaslight Gaza Gellhorn Gelu Ciobotaru Geoana George Orwell George Sand Gervaise Ghilgamesh Giambaptista Vico Gigi Ghinea Gilda Gillian Flynn Giulieta Masina Glen Close Gloria Grahame Gloria Steinam Goethe Gone girl Gosem Grigore Cartianul Grupul feminist radical Guardians of Time Guillaume Hadrian Hallmark Hamurabi Hanul lui Manuc Harald Eia Hariclea Darclee Harper Lee Harry Poter Hatsepsut Hawaii Hecate Hector Heide Gottner-Abendroth Hellios Hemingway Herder Hermes Hiroshima Hortensia Papdat-Bengescu Hugh Hefner Hurem ISIS Ideea Europeana Ierusalim Iliada Ille De France Imperiul Roman Imperiul Țarist Indonezia Indragostita de un Masai Intoarcerea la Laguna Albastra Ion Ion Luca Caragiale Ion Nadejde Irak Iris Murdoch Irlanda Isak Denisen Islamic or Christian feminism Islanda Istanbul Iugoslavia JK Rowling Jamie Bell Jenney Nordberg Jennifer Aniston Jennifer Fox Jennifer Lopez Jenny Marx Jill și Jeffrey Erikson Jonathan Leaf Jordan Peterson Joseph Sobran Judith Butler Jullianne Moore Kalevala Kate Middleton Kate Miett Kenia Keren Blixen Khalida Messaaoudi-Toumi Kinsley Kirghistan Kosovo LGBT Lacan Lamartine Larry Flynt Lars von Trier Lavric Leonor Fini Lev Tolstoy Liban Liberace Liviu Mihaiu Liviu Rebreanu Lorenz Los Angeles Louann Brizendine Luce Irigaray Lucretiu Luke Perry Macarena Madalina Manole Madeline Miller Makarenko Manifestul Partidului Comunist Mara Lucaci Maracineanu Marc Ferro Margaret Atwood Margaret Mead Margineanu Mariana Dumitrache) Marie de Gourany Marilyn Monroe Marin Preda Marry Steenburgen Mary Shelley Marylin Manson Maserati Mateiu Caragiale Matt Damon Maureen Freely Mazare McCarthy Medea Meet the Natives Merckel Merkel Meryl Streep Michael Douglas Michael Eric Dyson Michelle Goldberg Mihai Make Ionescu Mihalea Drăgan Mihalea Miroiu Mileva Maric Mircea Badea Mircea Marian Mirel Palada Miss Petarda Miss Platnum Mohammed Moldova Moll King Mombasa Montaigne Mormoni Mosuo Mussolini NIKK Nagasaki Nairobi Nancy Friday. Napoleon Nasser Nasser. Fratii Musulmani Natalia Onofrei New York New York TImes Nic Nicolae Ceausescu Nicolae Iorga Nicole Kidman Nicusor Dan Nimfomana Nixon Noomi Rapace Norbert Elias Normal Life Noua Dreapta Numele trandafirului Oana Băluță Obama Octav Bancila Odiseea Odiseu Olimpia Orban Oscar Ovidium Balzac Pahlavi Palestina Pamant Pamfil Seicaru Papa Parinoush Saniee Paris Pasifae Pasteru Paul Ipate Paul si Virginia Paulo Coelho Pauza Peal Buck Pekka-Eric Auvinen Penelopa Percile Pericle Pericle. Perse Peter Turner Phryne Phylis Schlafly Picasso. Pierre Bourdieu Plautus Plutarh Polixena Popper Poul Anderson Praxiteles Pretty Woman Priam Prigoana Primul Razboi Mondial Prometeu Promisiunea Qatar Qom R.I. Moore Raluca Turcan Ramita Narvai Raymond Chandler Razboiul impotriva tacerii Razvan Oprea Remus Cernea Republica Islamica Iran. Revolutia Franceza Revolutie industriala Reza Pahlavi Robert Redford Roberta Anastase Roberto Angela Robinson Crusoe Roe vs Wade Roger Scruton Rolls Roma Romain Rolland Romania Culturala Romania Mare Romania ceausista Rosamund Pike Rosi Braidotti Rousseau SUA Sabina Fati Saddam Samuel Huntington Sandra Harding Santorum Sapho Scoala Ardeleana Serbia Sergiu Nicolaescu Sex and the city Sexying the Body Sf feminist Shakespeare Shakira Sharon Stone Sheila Jeffreys Shivani Singh Shulamith Firestone Sila Silija Silvestru Șoșoacă Simon Signoret Simona Tache Siria Skakespeare Sojourner Truth Solaria Sonata Kreutzer Souad Spania Sparta Spartacus Stalislaw Lem Statele Unite Stephanie Coontz Stephen Fry Stockholm Straina Stralucirea si suferintele curtezanelor Suleiman Teheneran Telemah Tennessee Williams Tezeu Thatcher The Subjection of Women The first European Revolution Theodore Zeldine Theoroe Zeldin Thérèse Desqueyroux Tiberiu Tiergarten Titu Maiorescu Titus Livius Totul despre Eva Traian Basescu Transilvania Tsarnaev Turcia UK URSS Umberto Eco Un tramvai numit dorinta Uniunea Sovietica Ursula K. Le Guin Valentine's Day Vaslui Veliko Rârnovo Venezuela Venus Viorica Dancila Virginia Wolf Viviana Hurtada Vlad Macri Vlad Muresan Webo Westworld William William Golding Wollstonecraft Working girl Y Zeina. Djenane Kareh Tager abolire abuz acamdemie feminista radicala. adoptie afaceri feministe agresor alegeri alegeri SUA 2016 alfabetizare anarhie animal social antinatalism arieni asigurare socială asigurari medicale autoritate bacha posh bacterii baieti rai balene bande de cartier barbatul roman blog boala mentala bonobo burghezie burqa butch calitati umane speciale capitalism caractere etnice carte casnicie cautarea fericirii ceier cimpanzeu ciocnirea civilizatiilor cis clasa mijlocie clasism colonizare comportament sexual condus masina conspicuos consumption constiinta contraceptie conventie sociala copil copilul unic corectitudine politică crestinism criminalitate criza masculinitatii cromozom X cultura cretană cultura occidentala cultura prostiei curva daci dictaturi die Fremde dioicitate discreditarea feminismului dominatia masculina drama drepturi civile drepturile femeilor drepturile omului durere ecograf educatie educatie sexuala eliberarea sexuala epatarea esentialism etrusci f emininism familia familie familie matriarhala familie patriarhala familie traditionala fanarioti fascism femei emancipate femei in feminism femeie moderna femicid feminin femininsm feminism al diferentei feminism room-service feminism. munca domestica feministe feminsim feminst ficțiuni relae frigurile galbene frumusete fundamentalisti darwinisti gen gramatical hemafroditism hermafroditism heterosexualite hidra de apa dulce hijab holera homosexualitate human rights imbecili incorectitudine politica inginerie invidie istorie ivanovic-Șoșoacă kabilii kate milett lamentare legalizarea drogurilor legalizarea traficului de arme legalizarea traficului de organe legea sanatatii lesbianism politic liberal. fascim liberalism luptă de clasă mafia patriarhala mama ideala manifest feminist manifestatie spontana marea cultura marsul panaramelor marxism marș masculin masculiniate mijloace contraceptive minciuni minoritate minoritati misogini modernism monoteism musulmani naturalism necredincioasa nefericire negrid negritude nemurire neutrino neutru nuditate nunta de aur oi operatii estetice orgasm orgasmul vaginal pacat panarama pandemie parenting partid feminist radical pasiune romantica patriarahat patriarchy patriarhale patriarhat. Afganistan pensie pilula contraceptiva pizdificarea societatii porneia pornografie prejudecati patriarhale preoti primavara araba printese pro-life proletariat protozoare psihanaliza psiholog psihologie psihologie evoluționistă psihoterapie psihoterapie feminista pudoare putere refulare regina Victoria relatii fara obligatii relatii heterosexuale relatii reusite relatii romantice relativism cultural religiile abrahamice roboti roman romantici germani rusine sacrificii sclavi sclavia femeilor scorpie securitate sex sexualitate feminina sf siguranța femeilor sinucidere situatia femeilor slutwalk societate societate civila societati "male dominated" societati matrilineale sociobiology sociologie stereotipuri de gen studii studii de gen studii despre femei submisivitate substantia nigra suprarealism talibani tarfa tari arabe tarile romane testul Bechdel the caged virgin tiktok transfer genetic transsexualitte umbra urme pe culturi utopia utopii valorizarea femeii valul islamic viagra pentru femei vietii si relatii nonpatriarhale viitor violenta domestica violenta. violență patriarhală vis von Hayek von Mises vot universal youtube ziua fetei închisoarea Newgate

Video of the Day

Contacteaza-ma:

Nume

E-mail *

Mesaj *