joi, 13 aprilie 2023

Cred că această carte le-ar fi cel mai utilă politicienilor, mai ales politicenelor care se declară feministe. Dacă vor să vadă adevărata condiție a femeii în mediul rural, nu doar în Moldova, nu doar în România, nu doar în Balcani și sudul Italiei sau unele zone din Spania și Portugalia. Dacă ne gândim numai la satul din zona asta geografică, am putea spune că atmosfera aduce cu cea din ”Zorba Grecul”. Deși e altă epocă, alte evenimente istorice despart cele două opere, te izbește sărăcia, incultura, lumea înțepenită a satului balcanic,, la fel de rece și de parșivă. Dar spre deosebire de ”Zorba Grecul”, lumea descrisă de Natalia Onofrei e lipsită de vise, chiar de vicii mai elevate. Niciun personaj al ei ”nu își pierde capulîntr-o aventură sexuală. Visele oamenilor de aici sunt legate numai de material. Nici măcar puterea, fie și dată de școală, nu o doresc și nu o admiră. Foarte probabil e vorba de deprecierea oamenilor și a relațiilor dintre ei, consecința deceniilor de leninism, de încercare de creare a ”omului nou”, Martori ai perioadei interbelice de la noi declară că oamenii în general, inclusiv romii, s-au depreciat față de acele timpuri. Lumea satului contemporan postcomunist e mai urâtă decât cea descrisă de Gib Mihăescu în ”Rusoaica”, chiar de cea a lui Marin Preda, căreia nu i se poate nega un grad mare de scârboșenie. Poveștile pe care le știu eu din familie sunt mult mai interesante, mai calde, mai pline de umor.

Lumea descrisă de Natalia Onofrei e foarte brutală, dură, fără sentimente, subtilități afective, orice urmă de sensibilitate. Victimele sunt la fel de rudimentare afectiv ca și agresorii (sau aproape), violența le lipsește. Nu există un Niculăiță Minciună, ca în nuvela interbelică a lui Brătescu-Voinești. Poate că aceasta din urmă tratează lucrurile altfel pentru că e scrisă de un bărbat? Bărbații își plâng de milă, cer de la viață.

Vorbind de lipsa nuanțelor afective, te face să te gândești la comedia finlandeză despre finlandezul care voia să fie suedez, să evadeze din simplitatea afectivă din țara lui de baștină, unde există doar trei sentimente: fericit, nefericit și beat. De fapt acel personaj exprima disprețul față de o țară destul de rurală (care avea până de curând probleme cu ponderea populației rurale), ieșită, ca și Basarabia din Imperiul Țarist. Opresiunea lasă urme...

Oamenii sunt înțepeniți în timp, cum zice Radu Eneche în prefața cărții. Totuși, există toate mizeriile lumii noastre, violuri ale bătrânelor văduve, cu violență, ca în Portocala mecanică, chiar pedofili gay, la rândul lor abuzați de tați (Jalea). Oamenii au boli contemporane (cancere de tot felul), dar și boli rare (coree Huntington). De fapt e o lume postcomunistă simplificată, deznaționalizată. postcolonială. Cultura s-a dus, relațiile variate, adică țesutul de relații s-a simplificat. E o lume postapocaliptică, Mad Max în variantă rurală.

Scriitura Nataliei Onofrei seamănă cu a lui Paulo Coelho, minus orice poate fi siropos, spiritual, orice apelează la o filosofie scolastică, la ceva ce ar putea fi pus într-o carte de învățătură, fie și de mii de ani. Și orice aduce măcar a cliseu.

Cele mai multe povești au nume de femei. E despre femei, cu brutalitatea afectivă a lor. Ele știu ce e cu ele, nu sunt sentimentale. Știu că bărbații vor să le exploateze cât de mult se poate. Știu că bărbații nu sunt buni de nimic (În numele tatălui), nu sunt măcar capabili să se descurce singuri. Nu ar supraviețui singuri, de fapt, se spune asta pe țleau. Chiar dacă au roluri importante în societate, cum ar fi acela de preot. Totuși, oricât de agresate, ele admit că femeile trebuie să fie mirese, că valoarea lor e dată de puritate, de zestre. Știu că sunt obiecte în ochii bărbaților, servitoare și ornamente. Știu regulile și nu le contestă. În numele lor acceptă tratamentul bărbaților, când valoarea lor e diminuată de lipsa purității, de exemplu. În carte nu e nicio poveste sentimentală. Poate pentru că ele știu ce sunt bărbații. Cum ai putea visa la așa ceva în cunoștință de cauză?

Și totuși, femeile știu că nu au nevoie de bărbați. Adela din În nnumele tatăui știe asta, a știut de la început. Bărbații nu vor decât servitoare. Ce oferă aproape sigur e bătaia și abuzul emoțional. Noroc că femeile nu se scaldă în emoții. Se mărită ca să scape de acasă, că așa trebuie, dar când pot să evite asta, evită. Matriarhatul e în genele noastre, ale tuturor, asta par să simtă și personajele Nataliei Onofrei. Femeile nu se îndrăgostesc ncii măcar pentru scurt timp, ele doar fac sex, eventual dintr-o slăbiciune, nevoie de afecțiune sau se cuplează din interes sau ca să respecte cutumele. Bărbații sunt oricum niște bețivi foarte violenți.

Totuși ele nu sunt solidare, nu își permit. Iau bătaie pentru mine, nu aș lua și pentru alta”, spune un personaj. Conștiința feministă e un lux. Societatea lor e una a supraviețuirii.

Dar există complicitate, un fel de solidaritate manifestată la evenimentele satului, cum ar fi botezuri, nunți sau funeralii. Ce fericire ascunsă și râsete atunci când au înmormântat violatorul (și gerontofilul) satului!

Limbajul e autentic, plin de regionalisme din Moldova, unele cuvinte nu știu ce înseamnă, majoritatea regionalismelor sunt legate de casă și gospodărie în general. Uneori sunt varietăți ca buruian. O încăpere a casei se numește paravan. Care?

Anacronisme sunt...saracia cumplită de la începutul anilor 90 nu e surprinsă decât parțial. Nu apar bancnote înainte de denominare, cu valori uriașe. Migrația e prezentă, dar oamenii se întorc adesea în sat pentru că acolo e viața lor adevărată, acolo vor să epateze, acolo se realizează cu adevărat.

Părinții își ajută copiii și când au aproape 60 de ani (copiii) și au nepoți la rândul lor. Femeile nu sunt neapărat violente cu copiii. Femeile văduve devin șefe autoritare ale gospădăriei, își transformă ginerii în argați. Așa arată matriarhatul? Dar ele însele au cultul muncii. Valoarea umană e dată de muncă, de ce fac. Femeile bătrâne se luptă să muncească, ca și când s-ar teme să nu fie considerate inutile și ucise ca în Țara de foc, cum descria Darwin în Beagle’s voiage. Rar apare o femeie cu principii ca Despina din În numele tatălui, care vorbește exact despre inutilitatea bărbaților, în special a taților. Dar cât suferă copiii, mai ales dacă sunt băieți, pentru acest rol inventat și fără valoare reală! Silviu se sinucide exact pentru că a suferit că era bastard, pedepsit de bunic, ca și mama lui, din cauza asta. Când toată viața a încercat să facă femeile să nu sufere ca mama lui, să-și asume acest rol de tată și soț legitim, dincolo de dorința femeilor, uneori cu forța, chiar dacă el nu-și dă seama. Silviu se sacrifică pe altarul cultului tatălui.

Cartea nu vorbește de politică, de vise, de nimic legat de ideologie, doar la final arată cum văd oamenii de la țară problema politică, cum au de ales între rău și foarte rău. De fapt aici putem găsi răspunsul a întrebare de ce oamenii votează PSD-ul.

Onofrei face un serviciu politic mai mare decât orice politician. Prin cartea ”În numele tatălui” face un serviciu imens feminismului. Dă voce femeilor fără voce politică. Natalia Onofre nu se declară feministă, nici nu se pricepe prea mult la feminism, nu cred că a citit prea mult. O femeie pare mai bună ca să reprezinte alte femei decât un bărbat aliat al feminismului. Asta e concluzia!

O femeie, chiar dacă nu e feministă, chiar dacă are accente de tradiționalism, e totuși femeie, ceea ce o face să înțeleagă lucruri. De exemplu, o prietenă îmi vorbea de Firea, care înțelege dorința femeilor de a avea copii, mai ales după o anumtă vârstă. Cartea Nataliei Onofrei te face să te gândești la rolul femeilor, oricum ar fi ele, în politică, dar nu numai.



Despre mine

Am absolvit o facultate tehnica, am ceva experienta in mass media.

Tags

patriarhat feminism Andrea Dworkin comunism Freud feminism radical patriahat Ayaan Hirsi Ali Ilinca Bernea Mary Wollstonecraft sclavie Africa Alexis de Tocqueville Epopeea lui Ghilgamesh Marx Mihaela Miroiu Romania Rusia matriarhat 7000 ani Betty Friedan Biblia China Cordelia Fine Elisabeth Badinter Franta Harriet Taylor India Iran Jared Diamond John Stuart Mill Rosalind Miles avort femei patriarhale heterosexualitate prostitutie sexism 7000 years Arabia Saudita Atena Balzac Dan Alexe Dworkin Elena Udrea Engels Europa Grecia Hitler Japonia Lenin Leo Frebonius Miroiu Oriana Fallaci Panait Istrati Simone de Beauvoir Stalin discriminarea femeilor fericire legalizarea prostitutiei misoginism radio Guerrilla revolutie sexualitate 8 martie ALice Nastase AUR Afghanistan Ann Fausto-Sterling Ansari Aung San Suu Kyi Ayan Hirsi Ali Belgrad Bete Davis Bourdieu Casandra Corinne Hoffmann Dawkins Dobrovolschi Egipt Elena Ceausescu Eva Frans de Waal Georges Sand Hillary Clinton Holly Hunter Imperiul Otoman Intercourse Isaac Asimov Islam Israel Jenny Nordberg Kadare Legende Androgine Libia Mad Men Madonna Maria Cernat Martha Bibescu Martin Luther King Mesopotamia Moartea Neagra Mustafa Kemal Nietzsche Ninon de L'Enclois Noam Chomsky Occident Pakistan Pearl Buck Polonia Putin Rafila Robert Flaceliere Sfantul Valentin Sofia Nadejde Sorin Lavric Spinoza The femine mystique Tim Robbins Traian Ucraina Valahia Valerie Solanas Virginia Woolf Woman Hating Wuthering Heights Zorba Grecul antropologie clitoris colonialism corvoada heterosexuala democratie eurocentrism femei femei de dreapta feudalism gen gene imbatranire lesbianism menopauza mutilare genitala neoliberalism ortodoxie politica rasism relatii reviste pentru femei roluri de gen romani science fiction sclavagism sindromul Stockholm societati matriliniare sociobiologia sociobiologie toader Paleologu trans transexualitate viol virginitate #metoo . fluiditate de gen 50 shades of Grey AUR; Diana Ivanov-Sosoaca Adela Adina Mocanu Adrian Popovici Adrien Brody Afganistan Agamemnon Ahile Ahmet Hamdi Tanpinar Aietes Aimee Cesare Alain Delon Alan Clement Albert Einstein Alberto Moravia Alegeri prezidentiale Alexandra Kolontai. Balzac Alexandra Paftală Alexandre Dumas Alexandre Lacassagne Alexandre Yersin Alexandru Stermin Alice Coffin Alice Schwartzer Alice Schwarzer Amazon Amelia Țigănuș America De Sud America de Nord Amita Bose Amos Oz Ana Ipatescu Anamaria Prodan Anatolia Andrei Serban Angelina Jolie Annette Benning Anwal El-Saawadi Anwar El-Sadat Arbanasi Ariadna Arsenie Boca Ashley Judd Assad AudreyTautou Augustus Aura Christi Aurea Foundation Aurora Aurora Liiceanu Aurore Dupin Austin Powers Babel Badea Basarabia Basescu Becali Belgia Berlin Bernadin de Saint-Pierre; Mauritius Betty Mahmoody Beyonce Blestemul de a fi femeie Brad Pitt Braila Brave New World Brazilia Braătescu-Voinești Brian Warner Bruno Reidal Burma Byron Băsescu C.s Lewis CNA CNBC CT Popescu Cairo Caitlyn Jenner Cannes Capcana sexelor Capturing Mary Caragiale Carla Maria Teaha Catavencu Catherine Zeta-Jones Cato Caverne de otel Cenorhaditis Cezar Charlotte Ayanna Charlotte Bronte Charlotte Perkins Gilman Chirista Wolf Christa Wolf Christopher Lambert Cipolla Cipru Circe Cisiordania Ciutacu Clitemnestra Clive Owen. Iris Murdoch Cluj Coltescu Columbia Comedia Umana Constantin Dobrogeanu-Gherea Constantin al X-lea Duca Constantinopol Contemporanul Coran Creierul masculin Cromwell Cătălin Striblea D. W. Winnicott DSK Dali Dama cu camelii Dan Ungureanu Dana Budeanu Daniel Defoe Daniela Crudu Darwin Dedal Delia Democratia in America Denisa Comanescu Desmond Morris Devalmasia Valaha Diana Diana Ivanovici Diana Russell Dick Dawkins Die weisse Massai Dimitri Doré Dimitrov Dobro Donald Trump. Hillary Clinton Donna Haraway Dr. Quinn Dracon Dresda Dune Ecaterina Teodoroiu Ecaterina cea Mare Edward Wilson Elena Lupescu Emile Zola Emily Bronte Eminescu Enea Erdogan Erica Moldovan Erich Fromm Erila Isac Ethan Hawke Evan Rachel Wood Evelyn Fox Keller Fabio Geda Fantasemele sexuale ale femeilor Faust Federico Fellini Feminine Mistique Fetele ascunse din Kabul Finlanda Flash dance Flora Tristan Franco Frank Herbet Frankenstein François Mauriac Franța Frumaosa si bestia Gabriel Garcia Marquez Gabriela Firea Gabrielle Chanel Gala Gallad Gaslight Gaza Gellhorn Gelu Ciobotaru Geoana George Orwell George Sand Gervaise Ghilgamesh Giambaptista Vico Gib Mihăescu Gigi Ghinea Gilda Gillian Flynn Giulieta Masina Glen Close Gloria Grahame Gloria Steinam Goethe Gone girl Gosem Grigore Cartianul Grupul feminist radical Guardians of Time Guillaume Hadrian Hallmark Hamurabi Hanul lui Manuc Harald Eia Hariclea Darclee Harper Lee Harry Poter Hatsepsut Hawaii Hecate Hector Heide Gottner-Abendroth Hellios Hemingway Herder Hermes Hiroshima Hortensia Papdat-Bengescu Hugh Hefner Hurem ISIS Ideea Europeana Ierusalim Iliada Ille De France Imperiul Roman Imperiul Țarist Indonezia Indragostita de un Masai Intoarcerea la Laguna Albastra Ion Ion Luca Caragiale Ion Nadejde Irak Iris Murdoch Irlanda Isak Denisen Islamic or Christian feminism Islanda Istanbul Iugoslavia JK Rowling Jamie Bell Jenney Nordberg Jennifer Aniston Jennifer Fox Jennifer Lopez Jenny Marx Jill și Jeffrey Erikson Jonathan Leaf Jordan Peterson Joseph Sobran Judith Butler Jullianne Moore Kalevala Kate Middleton Kate Miett Kenia Keren Blixen Khalida Messaaoudi-Toumi Kinsley Kirghistan Kosovo LGBT Lacan Lamartine Larry Flynt Lars von Trier Lavric Leonor Fini Lev Tolstoy Liban Liberace Liviu Mihaiu Liviu Rebreanu Lorenz Los Angeles Louann Brizendine Luce Irigaray Lucretiu Luke Perry Macarena Madalina Manole Madeline Miller Makarenko Manifestul Partidului Comunist Mara Lucaci Maracineanu Marc Ferro Margaret Atwood Margaret Mead Margineanu Mariana Dumitrache) Marie de Gourany Marilyn Monroe Marin Preda Marry Steenburgen Mary Shelley Marylin Manson Maserati Mateiu Caragiale Matt Damon Maureen Freely Mazare McCarthy Medea Meet the Natives Merckel Merkel Meryl Streep Michael Douglas Michael Eric Dyson Michelle Goldberg Mihai Make Ionescu Mihalea Drăgan Mihalea Miroiu Mileva Maric Mircea Badea Mircea Marian Mirel Palada Miss Petarda Miss Platnum Mohammed Moldova Moll King Mombasa Montaigne Mormoni Mosuo Mussolini NIKK Nagasaki Nairobi Nancy Friday. Napoleon Nasser Nasser. Fratii Musulmani Natalia Onofrei New York New York TImes Nic Nicolae Ceausescu Nicolae Iorga Nicole Kidman Nicusor Dan Nimfomana Nistrul Nixon Noomi Rapace Norbert Elias Normal Life Noua Dreapta Numele trandafirului Oana Băluță Obama Octav Bancila Odiseea Odiseu Olimpia Orban Oscar Ovidium Balzac Pahlavi Palestina Pamant Pamfil Seicaru Papa Parinoush Saniee Paris Pasifae Pasteru Paul Ipate Paul si Virginia Paulo Coelho Pauza Peal Buck Pekka-Eric Auvinen Penelopa Percile Pericle Pericle. Perse Peter Turner Phryne Phylis Schlafly Picasso. Pierre Bourdieu Plautus Plutarh Polixena Popper Poul Anderson Praxiteles Pretty Woman Priam Prigoana Primul Razboi Mondial Prometeu Promisiunea Qatar Qom R.I. Moore Raluca Turcan Ramita Narvai Raymond Chandler Razboiul impotriva tacerii Razvan Oprea Remus Cernea Republica Islamica Iran. Revolutia Franceza Revolutie industriala Reza Pahlavi Robert Redford Roberta Anastase Roberto Angela Robinson Crusoe Roe vs Wade Roessler Roger Scruton Rolls Roma Romain Rolland Romania Culturala Romania Mare Romania ceausista România Mare Rosamund Pike Rosi Braidotti Rousseau SUA Sabina Fati Saddam Samuel Huntington Sandra Harding Santorum Sapho Scoala Ardeleana Serbia Sergiu Nicolaescu Sex and the city Sexying the Body Sf feminist Shakespeare Shakira Sharon Stone Sheila Jeffreys Shivani Singh Shulamith Firestone Sila Silija Silvestru Șoșoacă Simon Signoret Simona Tache Siria Skakespeare Sojourner Truth Solaria Sonata Kreutzer Souad Spania Sparta Spartacus Sprachbund Stalislaw Lem Statele Unite Stephanie Coontz Stephen Fry Stockholm Straina Stralucirea si suferintele curtezanelor Suleiman Teheneran Telemah Tennessee Williams Tezeu Thatcher The Subjection of Women The first European Revolution Theodore Zeldine Theoroe Zeldin Thérèse Desqueyroux Tiberiu Tiergarten Titu Maiorescu Titus Livius Totul despre Eva Traian Basescu Transilvania Tsarnaev Turcia UK URSS Umberto Eco Un tramvai numit dorinta Uniunea Sovietica Ursula K. Le Guin Valentine's Day Vaslui Veliko Rârnovo Venezuela Venus Viorica Dancila Virginia Wolf Viviana Hurtada Vlad Macri Vlad Muresan Webo Westworld William William Golding Wollstonecraft Working girl Y Zeina. Djenane Kareh Tager abolire abuz acamdemie feminista radicala. adoptie afaceri feministe agresor alegeri alegeri SUA 2016 alfabetizare anarhie animal social antinatalism arieni asigurare socială asigurari medicale autoritate bacha posh bacterii baieti rai balene bande de cartier barbatul roman blog boala mentala bonobo burghezie burqa butch calitati umane speciale capitalism caractere etnice carte casnicie cautarea fericirii ceier cimpanzeu ciocnirea civilizatiilor cis clasa mijlocie clasism colonizare comportament sexual condus masina conspicuos consumption constiinta contraceptie conventie sociala copil copilul unic corectitudine politică crestinism criminalitate criza masculinitatii cromozom X cultura cretană cultura occidentala cultura prostiei curva daci dacopatia dictaturi die Fremde dioicitate discreditarea feminismului dominatia masculina drama drepturi civile drepturile femeilor drepturile omului durere ecograf educatie educatie sexuala eliberarea sexuala epatarea esentialism etrusci f emininism familia familie familie matriarhala familie patriarhala familie traditionala fanarioti fascism femei emancipate femei in feminism femeie moderna femicid feminin femininsm feminism al diferentei feminism room-service feminism. munca domestica feministe feminsim feminst ficțiuni relae frigurile galbene frumusete fundamentalisti darwinisti gen gramatical hemafroditism hermafroditism heterosexualite hidra de apa dulce hijab holera homosexualitate human rights imbecili incorectitudine politica inginerie invidie istorie ivanovic-Șoșoacă kabilii kate milett lamentare legalizarea drogurilor legalizarea traficului de arme legalizarea traficului de organe legea sanatatii lesbianism politic liberal. fascim liberalism luptă de clasă mafia patriarhala mama ideala manifest feminist manifestatie spontana marea cultura marsul panaramelor marxism marș masculin masculiniate mijloace contraceptive minciuni minoritate minoritati misogini modernism monoteism musulmani naturalism necredincioasa nefericire negrid negritude nemurire neutrino neutru nuditate nunta de aur oi operatii estetice orgasm orgasmul vaginal pacat panarama pandemie parenting partid feminist radical pasiune romantica patriarahat patriarchy patriarhale patriarhat. Afganistan pensie pilula contraceptiva pizdificarea societatii porneia pornografie prejudecati patriarhale preoti primavara araba printese pro-life proletariat protozoare psihanaliza psiholog psihologie psihologie evoluționistă psihoterapie psihoterapie feminista pudoare putere refulare regina Victoria relatii fara obligatii relatii heterosexuale relatii reusite relatii romantice relativism cultural religiile abrahamice roboti roman romantici germani rusine sacrificii sclavi sclavia femeilor scorpie securitate sex sexualitate feminina sf siguranța femeilor sinucidere situatia femeilor slutwalk societate societate civila societati "male dominated" societati matrilineale sociobiology sociologie spreadzone stereotipuri de gen studii studii de gen studii despre femei submisivitate substantia nigra suprarealism talibani tarfa tari arabe tarile romane testul Bechdel the caged virgin tiktok transfer genetic transsexualitte umbra urme pe culturi utopia utopii valorizarea femeii valul islamic viagra pentru femei vietii si relatii nonpatriarhale viitor violenta domestica violenta. violență patriarhală vis von Hayek von Mises vot universal youtube ziua fetei închisoarea Newgate

Video of the Day

Contacteaza-ma:

Nume

E-mail *

Mesaj *