Spuneam candva ca voi vorbi despre filme feministe, despre filme care
dezbat probleme ale femeilor, probleme reale, nu cum sunt ele vazute de
barbati. Cele mai multe filme de la Hollywood sunt pline de
stereotipuri de gen nocive, de roluri de gen, de replici ofensatoare la
adresa femeilor si degradante pentru femei, care au de cele mai multe
ori roluri pur decorative. Chiar daca personajele feminine fac munci
considerate candva masculine, nu sunt colorate, nu discuta despre ele,
ci doar sunt niste executante calificate sexy. Daca cinematografia are
un rol in educatie, atunci are unul toxic. Dar exista si filme care pun
probleme feminine (si feministe) reale.
"Totul despre Eva" este un astfel de film, aparut in 1950, pe care l-am revazut recent, saptamana trecuta, fiind difuzat de un post de televiziune national. M-a impresionat cand l-am vazut prima data, in liceu, dar m-a impresionat si acum. L-am privit altfel, desi retinusem replici din el de cand l-am vazut prima data. "Totul despre Eva" ridica niste probleme feministe si e o cronica a situatiei femeilor in viata, dar si in arta cinematografica. De atunci unele lucruri s-au schimbat in bine, altele in rau.
In primul rand, acest film foarte premiat trece cu bine testul Bechdel. In cadrul scenariului se intampla de multe ori ca doua femei sa vorbeasca despre altceva decat despre barbati, in care femeile se lupta pentru cariera, nu pentru familie, dar au si probleme sentimentale. In mare e vorba despre o tanara carierista, Eve, lipsita de scrupule, care se foloseste de orice, inclusiv de tradare, minciuna si seductie (in cazul ultim fara a reusi) pentru a obtine ce doreste, adica succes profesional. Ar face orice, cum declara la un moment dat, pentru gloria scenei. Si chiar face...
In 1950 erau putine meserii in care femeile puteau straluci, iar actoria era una dintre ele. Si cand ne gandim ca pe timpul lui Shakespeare pana si actoria era exclusiv masculina....Daca as reprosa ceva filmului e ca are unele stereotipuri de gen, iar Eve apeleaza la strategii subversive fata de alte femei, sa le numim cumva "clasice": le intra pe sub piele, le imita si apoi incearca sa le seduca partenerii, dar fara niciun interes pentru ei ca barbati, ci pentru functiile lor. Dar Eve are talent, e inteligenta, rece, plina de pasiune, desi imorala. E un personaj cu care multe femei si poate si multi barbati se pot indentifica. Ea intruchipeaza goana machiavelica dupa succes .
Daca e cineva cu care ma identific, nu e Eve, si nici Phoebe, o tanara liceana care vrea la randul ei sa devina star urmand cumva reteta Evei, ci chiar Margo Channing, actrita pe care o imita Eve, careia vrea sa-i ia locul la un moment dat. Filmul s-ar putea numi si "Totul despre femei cu barbati mai tineri"... Margo are 40 ani si o relatie cu un barbat cu 8 ani mai tanar, ceea ce o streseaza foarte tare. La un moment dat ii vorbeste unei alte femei despre temerile ei. Aceasta ii spune ca el e mai tanar "doar cu 8 ani", dar Margo ii raspunde ca diferenta asta va creste cu varsta, ceea ce nu se intampla si pentru barbati (pe care ii uraste din cauza asta!) iar celealta o asigura ca nu in cazul ei, iar Margo ii aduce replica ca asa se spune intotdeauna. Cum l-am privit atunci, cum il privesc acum? Atunci ma gandeam ce bine arata femeile la 40 ani, acum stiu mai multe despre femeile de succes si barbatii mai tineri, ce inseamna sa vrei barbati mai tineri, cate prejudecati poate intampina o femeie in aceasta postura. Acest film pune aceasta problema, a nedreptatii care li se face femeilor in alegerea partenerilor. Si nu e vorba doar de ageismul din meseria de actrita/actor, mai dur in cazul femeilor. E vorba de meserie si viata personala deopotriva. La un moment dat, Margo ii spune unui scenarist ca ar trebui sa maturizeze personajul feminin de 20 ani pe care era trebuia sa-l joace. Eve e o femeie tanara, care se preteaza acestor roluri, ea joaca si cartea tineretii, dar mai mult profesional.Cate personaje colorate si pline de viata sunt femei trecute de prima tinerete in arta contemporana? Acum ar avea Margo ce juca? Viata unei femei nu se termina la 20 ani, dar se considera ca o femeie care nu e foarte tanara nu e ceva interesant, nici ea, nici viata ei.
Filmul trateaza problema varstei la femei in epoca, anul 50. Acum lucrurile sunt mai crancene ca atunci. Motivul e probabil faptul ca arta a devenit mai de masa decat atunci, calitatea celor care au acces la posibilitatea de a transmite mesaje, a forma opinii, e mai slaba. As cita in acest sens monumentul de misoginism din comedia "Adevarul gol-golut". Acolo se spune despre o femeie de 40 ani ca nu are prea multe optiuni. Si este vorba despre o prezentatoare TV care a ajuns acolo gratie sotului, dar l-a depasit in succes, si deci "l-a castrat". Sordid! Ma gandeam la o femeie din epoca din familia mea, care la 40 ani, mama a trei copii, era considerata o partida, o femeie care trebuia sa se casatoreasca. In contradictie cu aceasta vine declaratia Monicai Bellucci conform careia acum femeile se considera acum mai tinere decat in trecut la anumite varste, cred ca era vorba chiar de 40 ani. Depinde de mediul din care provin...si da, probabil actrita italiana proveni dintr-un mediu socio-cultural in care asa stateau lucrurile.
In acest film sunt prezentate personaje puternice, obsedate de reusita personala, care se poarta foarte incorect din punct de vedere al rolurilor de gen. Ceea ce enerveaza la femei, recitalurile filosofice, discutiile pasionante, angoasele, crizele existentiale, pasiunea dezlantuita, exista din belsug. .Rolul lui Margo abunda in toate astea, isi enerveaza prietenii si partenerul, dar toti acesti oameni din viata ei o accepta si o plac in ciuda lor. Margo nu e o vedeta de carton, e o femeie vie, cum ar spune Andrea Dworkin, o femeie care vrea sa fie si este in centrul atentiei. La fel si Eve, care se pare ca este lesbiana, desi lucrurile sunt mult mai voalate decat se vad in filmele recente. Mai apare un personaj homosexual masculin in film, la fel de fara scrupule ca si ea.
O critica adusa acestui film este felul cum sunt prezentate relatiile heterosexuale. Dar eu nu as interpreta asa, cel putin in cazul lui Margo e vorba de sentimente puternice, desi poate descrierea ar trebui sa fie putin altfel. Ea vorbeste despre "meseria de femeie", de necesitatea de a avea un barbat langa ea. Poate ca era bine sa exprime toate astea altfel, sa vorbeasca despre o necesitate umana pura de a darui si primi afectiune unei fiinte care e profund interesata si receptiva la aceasta tranzactie.
http://en.wikipedia.org/wiki/All_About_Eve
http://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test
"Totul despre Eva" este un astfel de film, aparut in 1950, pe care l-am revazut recent, saptamana trecuta, fiind difuzat de un post de televiziune national. M-a impresionat cand l-am vazut prima data, in liceu, dar m-a impresionat si acum. L-am privit altfel, desi retinusem replici din el de cand l-am vazut prima data. "Totul despre Eva" ridica niste probleme feministe si e o cronica a situatiei femeilor in viata, dar si in arta cinematografica. De atunci unele lucruri s-au schimbat in bine, altele in rau.
In primul rand, acest film foarte premiat trece cu bine testul Bechdel. In cadrul scenariului se intampla de multe ori ca doua femei sa vorbeasca despre altceva decat despre barbati, in care femeile se lupta pentru cariera, nu pentru familie, dar au si probleme sentimentale. In mare e vorba despre o tanara carierista, Eve, lipsita de scrupule, care se foloseste de orice, inclusiv de tradare, minciuna si seductie (in cazul ultim fara a reusi) pentru a obtine ce doreste, adica succes profesional. Ar face orice, cum declara la un moment dat, pentru gloria scenei. Si chiar face...
In 1950 erau putine meserii in care femeile puteau straluci, iar actoria era una dintre ele. Si cand ne gandim ca pe timpul lui Shakespeare pana si actoria era exclusiv masculina....Daca as reprosa ceva filmului e ca are unele stereotipuri de gen, iar Eve apeleaza la strategii subversive fata de alte femei, sa le numim cumva "clasice": le intra pe sub piele, le imita si apoi incearca sa le seduca partenerii, dar fara niciun interes pentru ei ca barbati, ci pentru functiile lor. Dar Eve are talent, e inteligenta, rece, plina de pasiune, desi imorala. E un personaj cu care multe femei si poate si multi barbati se pot indentifica. Ea intruchipeaza goana machiavelica dupa succes .
Daca e cineva cu care ma identific, nu e Eve, si nici Phoebe, o tanara liceana care vrea la randul ei sa devina star urmand cumva reteta Evei, ci chiar Margo Channing, actrita pe care o imita Eve, careia vrea sa-i ia locul la un moment dat. Filmul s-ar putea numi si "Totul despre femei cu barbati mai tineri"... Margo are 40 ani si o relatie cu un barbat cu 8 ani mai tanar, ceea ce o streseaza foarte tare. La un moment dat ii vorbeste unei alte femei despre temerile ei. Aceasta ii spune ca el e mai tanar "doar cu 8 ani", dar Margo ii raspunde ca diferenta asta va creste cu varsta, ceea ce nu se intampla si pentru barbati (pe care ii uraste din cauza asta!) iar celealta o asigura ca nu in cazul ei, iar Margo ii aduce replica ca asa se spune intotdeauna. Cum l-am privit atunci, cum il privesc acum? Atunci ma gandeam ce bine arata femeile la 40 ani, acum stiu mai multe despre femeile de succes si barbatii mai tineri, ce inseamna sa vrei barbati mai tineri, cate prejudecati poate intampina o femeie in aceasta postura. Acest film pune aceasta problema, a nedreptatii care li se face femeilor in alegerea partenerilor. Si nu e vorba doar de ageismul din meseria de actrita/actor, mai dur in cazul femeilor. E vorba de meserie si viata personala deopotriva. La un moment dat, Margo ii spune unui scenarist ca ar trebui sa maturizeze personajul feminin de 20 ani pe care era trebuia sa-l joace. Eve e o femeie tanara, care se preteaza acestor roluri, ea joaca si cartea tineretii, dar mai mult profesional.Cate personaje colorate si pline de viata sunt femei trecute de prima tinerete in arta contemporana? Acum ar avea Margo ce juca? Viata unei femei nu se termina la 20 ani, dar se considera ca o femeie care nu e foarte tanara nu e ceva interesant, nici ea, nici viata ei.
Filmul trateaza problema varstei la femei in epoca, anul 50. Acum lucrurile sunt mai crancene ca atunci. Motivul e probabil faptul ca arta a devenit mai de masa decat atunci, calitatea celor care au acces la posibilitatea de a transmite mesaje, a forma opinii, e mai slaba. As cita in acest sens monumentul de misoginism din comedia "Adevarul gol-golut". Acolo se spune despre o femeie de 40 ani ca nu are prea multe optiuni. Si este vorba despre o prezentatoare TV care a ajuns acolo gratie sotului, dar l-a depasit in succes, si deci "l-a castrat". Sordid! Ma gandeam la o femeie din epoca din familia mea, care la 40 ani, mama a trei copii, era considerata o partida, o femeie care trebuia sa se casatoreasca. In contradictie cu aceasta vine declaratia Monicai Bellucci conform careia acum femeile se considera acum mai tinere decat in trecut la anumite varste, cred ca era vorba chiar de 40 ani. Depinde de mediul din care provin...si da, probabil actrita italiana proveni dintr-un mediu socio-cultural in care asa stateau lucrurile.
In acest film sunt prezentate personaje puternice, obsedate de reusita personala, care se poarta foarte incorect din punct de vedere al rolurilor de gen. Ceea ce enerveaza la femei, recitalurile filosofice, discutiile pasionante, angoasele, crizele existentiale, pasiunea dezlantuita, exista din belsug. .Rolul lui Margo abunda in toate astea, isi enerveaza prietenii si partenerul, dar toti acesti oameni din viata ei o accepta si o plac in ciuda lor. Margo nu e o vedeta de carton, e o femeie vie, cum ar spune Andrea Dworkin, o femeie care vrea sa fie si este in centrul atentiei. La fel si Eve, care se pare ca este lesbiana, desi lucrurile sunt mult mai voalate decat se vad in filmele recente. Mai apare un personaj homosexual masculin in film, la fel de fara scrupule ca si ea.
O critica adusa acestui film este felul cum sunt prezentate relatiile heterosexuale. Dar eu nu as interpreta asa, cel putin in cazul lui Margo e vorba de sentimente puternice, desi poate descrierea ar trebui sa fie putin altfel. Ea vorbeste despre "meseria de femeie", de necesitatea de a avea un barbat langa ea. Poate ca era bine sa exprime toate astea altfel, sa vorbeasca despre o necesitate umana pura de a darui si primi afectiune unei fiinte care e profund interesata si receptiva la aceasta tranzactie.
http://en.wikipedia.org/wiki/All_About_Eve
http://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test