Am
aflat de ”Rusoiaca” de la profesorul de română din liceu. Nu am citit-o atunci,
și nici mai târziu. Credeam că e cine știe ce roman siropos și plicticos din
epocă, gen cele ale lui Camil Petrescu. Și sigur, cine știe cât de misogin...Am
citit ”Rusoaica” doar după ce a apărut în colecția ”Femei în literatură” la
editura Publisol. Deci numai feminismul m-ar fi îndreptat spre această carte
din această colecție, din care face parte, în mod nefericit, și ”Adela” de
George Călinescu, pe care am încercat s-o citesc în adolescență. Dezamăgire
totală!
Numai
că ”Rusoaica” m-a surprins într-un mod foarte plăcut. Un roman foarte bun, mai
ales dacă îl privești în perspectivă istorică. Ce zicea Șora, că nu se știa de
iadul comunist? Ce glumă bună! Să nu fi știut Șora de acest roman, apărut
în 1933? Să nu fi știut de Panait Istrati? Greu de crezut!
Din
toate punctele de vedere, romanul e superb, aproape că nici nu pare românesc.
De fapt e oltenesc, Gib Mihăiescu era oltean, născut la Drăgășani. Deși e plin
de umor. la un moment dat nu-ți mai vine să râzi. Nistrul e cel mai tare
personaj al povestirii, Nistrul cel atât de sinuos! M-am uitat pe
hartă, într-adevăr e plin de
meandre, foarte spectaculos. Toată intriga romanului se
desfășoară pe Nistru, care desparte două lumi. Nistrul e un fel de poartă a
iadului. Zâmbetele îți îngheață pe buze când vezi că pe o parte a lui, și chiar
în apropierea lui, e doar moarte și durere. Pe când pe cealaltă,
adică la noi, în România, pe atunci Mare, e sex,
invidie, sunt intrigi, manevre, dar și semințe
sparte...Totuși e vorba uneori și de îndrăgostiți care se sinucid
împreună în parcuri publice din târgurile Basarabiei, atunci când cutumele
sociale le iau orice șansă la fericire. Oricât de simpatice ar fi personajele
principale, când te gândești la lipsa de empatie, la teama de spioni, la
interesele mărunte ale românilor, fie ei grăniceri, contrabandiști, femei
educate sau țărănci neștiutoare de carte, dar dornice de aventuri,
tot ce puteau fi..față de supraviețuirea în iadul comunist...aproape că îți
vine să nu mai citești de români, ca acțiunea să se mute în stânga Nistrului.
Vrei ca să afli ce e acolo, cum poți salva oamenii de acolo. Pentru că ironia
istoriei a făcut ca acum să te identifici cu ”ceilalți”.
O
continuare la ”Rusoaica” ar fi bună....Locul Nistrului l-a
luat, peste un deceniu, Dunărea. Cea mai interesantă replică din
roman e a unui bărbat rus, fost ofițer, probabil spion, prins pe
Nistru, care se întreabă la un pahar de vorbă cu ofițerii români: ”Ce face
Europa?” Nu aveam să realizăm ce urma să se întâmple în curând în Europa. Iar
singura speranță a democrației, America, avea să ne trădeze, mutând
granița libertății de pe Nistru pe Elba. Dar și pe Dunăre, care a
luat locul Nistrului ca cimitir al căutătorilor de libertate.
Despre
ce e vorba în roman? Despre viață, despre oameni care trăiesc pentru că își
permit s-o facă, pentru că sunt liberi. Și viața în libertate e superficială,
naivă, uneori frapant de nesimțită, lipsită de empatie, cu
cauze insignifiante, dar personale, cu dorințe, vise, fantezii. Oamenii
există pentru ei, mai ales dacă sunt tineri, bărbați și femei. Neștiind sau
doar temându-se la modul irațional, nerealist, de ceea ce ar putea să li se
întâmple, că lumea lor va dispărea. Tânărul stat român își savura cea mai bună
perioadă a existenței sale, iar tinerii încercau să profite, inconștient, de
acele condiții. Un tânăr ofițer oltean, locotenentul Ragaiac, e
trimis să supravegheze un sector de Nistru. Colegii nu sunt prea
fericiți de plecarea din orășelul basarabean unde fuseseră mai înainte. Dar el
își ia cărțile, își părăsește iubita, Marusea, rusoiacă din
Basarabia, dar care nu avea picioarele suficient de lungi, ceea ce îl făcea să
o considere ”doar o basarabeancă”. Nu contau sentimentele ei, și nici, cum aveam
să aflăm mai apoi, voalat, sacrificiile ei, curajul ei care îi pusese viața în
pericol într-o țară în care avortul era interzis. Se duce în pustietate, unde
își ia cu el cărțile de geometrie, dar și visele erotice. Iar visul lui,
într-o epocă în care oamenii citeau, iar pornografia nu era în forma actuală,
era...rusoaica din romane. Romanele rusești, bineînțeles. Uimitor e că erau și
atunci, printre colegii lui, ofițeri, mai puțin arătoși decât el,
cunoscători de rusă, care citeau romane rusești în original. Sigur, românii din
Basarabia, mai ales dacă erau educați, cunoșteau această limbă, pe care o
vorbeau cu accent rusesc. Așa era noua lui amantă, numită de subofițerii
care voiau să facă diferența între ea și cumnata ei, analfabetă, ”nașa Niculina”.
Niculina citea romane rusești și vorbea rusa cu accentul puțin
accesibil românilor din alte zone istorice. Cu toate astea,
era doar o brunetă foarte focoasă, suplă, cu un corp de vedetă.
După
dezamăgirea de la începutul misiunii, colegii se adaptează la viața de acolo,
chiar dacă era cazonă, dar aveau ei grijă să n-o facă prea riguroasă, cu
acceptul superiorilor. Nopțile lor sunt pline de aventuri și distracții.
Deși unii, în această mare de superficialitate, încearcă să-și păstreze urme de
moralitate. Așa e Marinescu, care e surprins cu iubita lui practicând finețuri
sexuale (cine nu știa și atunci de 69?) în încercarea de a-i arăta un fel de
respect. Marinescu, deși era oltean, era blond, iar superioritatea morală a
arienilor, ca și superficialitatea meridionalilor, transpare în mai multe
locuri.
Viața
fără griji, cu fantezii, aventuri romantice, vise cu personaje de
roman, contrastează cu tragediile ale căror ecouri traversează Nistrul. E
de notat paralela pe care o face și autorul între viața ordonată de aici
și mizeria de nedescris de dincolo. Printre fugari se află tot felul de
oameni, unii sunt foarte simpli, aproape fără identitate proprie, etnică sau de
alt fel. Dar mulți sunt oameni obișnuiți, care vor pur și simplu să trăiască
normal. Sunt adesea extrem de înfometați și zdrențăroși. Unii sunt negustori
evrei, ale căror soții sunt gata să se prostitueze pentru ca să rămână pe
teritoriul României. Legile par destul de blânde, oricine are rude, inclusiv
evreii, poate rămâne. E surprinsă bucuria demnă a unei familii de evrei,
mai ales a femeii, când află că vor rămâne aici.
Cei
care nu corespund profilului de azilant sunt duși înapoi noaptea, pentru a fi
expuși cât mai puțin. Interogând și sortând acești prizonieri deprimanți și
neinteresanți, ofițerii tot așteaptă Rusoaica, acea femeie mândră, educată,
precum cele din romane. Se întreabă periodic reciproc dacă a venit Rusoaica. Și
când nimeni nu se mai aștepta, pe tura nepotrivită, a unui ofițer puțin arătos,
neinspirat, emotiv, o tânără violonistă, Valia, trece Nistrul cu vioara ei. E
din Odesa, iar tatăl ei fusese bancher, ucis de comuniști. Fusese aruncat în
mare cu greutăți la picioare în ceea ce sovieticii făcuseră un fel de păduri
submarine de oameni inecați. Da, chiar nu se știa de așa ceva? Cât despre
alte atrocități, mult reduse ca descriere, nu mai insistăm. Romanul e scris în
1933, când Hitler abia ajunsese la putere. Și deja e vorba de sinagogi distruse
de sovietici. Sigur, alături de biserici. Îmi place să mi-o imaginez pe Heddy
Lamar, al cărei tată era tot bancher, dar austriac, în rolul Valiei.
Cam asta ar fi fost soarta ei, dacă ar fi fost în Rusia.
Lipsa
de strategie a salvatorului ei, ca și lipsa de înțelegere a superiorilor, îl
face să o ducă înapoi, chiar dacă dorea să se căsătorească cu ea. În acele
timpuri, nevestele ofițerilor trebuia să aibă zestre, iar ea urma să și-o
strângă susținând concerte. Cât de stranie ne apare acum întreaga
situație! Și cât de lipsiți de empatie cei ”din lumea liberă”! De aici
întreaga acțiune e despre intrigile lui Ragaiac de a o readuce înapoi și
de a o păstra pentru sine, deși nici măcar nu o cunoscuse. Știa doar
că există din descrierile camaradului. În această încercare distruge
totul în cale, în primul rând viața Niculinei, care voia să-și părăsească
soțul pentru el. Numai că soțul se dovedește a fi contrabandist, ceea
ce îl face să plătească cu viața.
Dar
forțele istoriei sunt mai puternice. Și în general finaluri
fericite, când sunt implicate dictaturi, sunt foarte rare. Pentru
fugarii de peste Nistru nu există final fericit. Până la urmă, misiunea e
desființată, se crează o comisie română-sovietică pentru a decide
soarta refugiaților. Sinistru! De Valia nu se mai aude nimic. Doar o
vioară cu inițialele ei e găsită în Nistru.
Atunci
încă mai existau etnici ruși liberi. Și rușii rămân personaje de roman. Ei sunt
mândri, superiori, iubitori de libertate. Adevărați arieni! Și nu ezită
să-și exprime disprețul față de superficialitatea românilor atunci
când e cazul. ”Români”, zice Marusea când e dezamăgită pentru ultima
dată de Ragaiac, când fuge de la propria nuntă pentru a fi cu el. Oare ce
e rusoaica, ce e esența acestui popor, se întreabă cel care o cunoscuse pe
Valia. Decembriștii, aș răspunde eu. Din păcate, soarta unui popor nu
depinde doar de elite, de eroismul și idealurile lor, ci și de
coafeze și tâmplari. Deși nu știm dacă în perioada aia mai erau
coafeze. Și marginalizarea și exploatarea cruntă acestor oameni
a dus la ce se vede în roman.
Era
ceva special în realitate cu femeile din Rusia? Contemporana Sofia Nădejde zice
că ele erau cele mai emancipate femei. Care din ele? Ale
decembriștilor? Acele femei despre care se vorbește în roman. Totuși,
o familie rusească din clasa mijlocie arată cum știa să
trateze femeile. O tânără care fuge de la propria nuntă la
fostul amant e adusă înapoi de ginere și de tată fără niciun
reproș, fără prea multe cuvinte.
Dar nu
doar rusoaicele își dovedesc superioritatea morală, femeile în
general apar mai conștiente, ele riscă, ele au pasiuni
extraordinare, iau decizii grele, sunt responsabile. Bărbații
le părăsesc pentru detalii fizice, le amețesc viețile
femeile, chiar le pun în pericol, le distrug relații, le lasă
văduve, doar urmărindu-și fanteziile și iluziile. Ca acum,
dar cu mai puține mijloace...pentru bărbați.
Gib
Mihăescu, care a scris romanul la persoana I, a murit peste 2 ani, în
1935 de tuberculoză, lăsând în urmă acea lume, cu toate defectele și farmecul
ei. În câțiva ani va izbucni al doilea război mondial, cărora cele mai multe
personaje nu îi vor supraviețui. Poate cel mai ciudat destin îl vor avea
tinerii basarabeni care lucrau pentru armată și care vorbeau între ei
oltenește, cu mare naturalețe. Ce repede te înveți cu binele și uiți
trecutul! Mi-ar plăcea să văd un film după ”Rusoaica”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu