joi, 13 mai 2021


Roboții și imperiul a fost scris de Isaac Asimov la decenii de la ”Caverne de oțel” (1954). Romanul face parte din seria Roboți, ca și ”Caverne de oțel”, dar e scris în anii `80 (1985), după mișcările pentru drepturi civile, inclusiv ale femeilor, din anii `60-`70. Cum a evoluat viziunea lui Asimov despre femei, cum arată personajele lui feminine acum? În ”Roboții și imperiul” chiar sunt două personaje principale femei, ele au carieră, au roluri importante în societate. Una e robotician de succes, Vasilia, alta, Gladia, care e de fapt personajul principal, e artistă și ajunge să se implice în politica galactică.

Dar sigur, e vorba în primul rând, tot de roboți și de rolul lor în societate, de dilemele lor morale. Dar e vorba și de alte tipuri de societăți umane, unele care au rezolvat demult unele dintre problemele noastre de acum, dar au creat altele. Printre aceste probleme este aceea a duratei de viață, ajungând până la 400 ani. Prețul este însă un sistem imunitar slab, având în vedere mediul aseptic în care trăiesc acești oameni. De aceea, atunci când se întânesc cu pământeni sau cu urmașii lor care au părăsit mai târziu Pământul, ei poartă mănuși și filtre nazale (de reținut pentru următorul val, nu de colonizare). O alta este aceea a violenței și a războiului, care a devenit istorie de secole. Societatea lor, deși măcinată de pasiuni politice și de pasiuni nu tocmai lăudabile, ca ambiția și gelozia, e una extrem de pașnică. Și au mai rezolvat încă ceva: au eliminat muncile extrem de repetitive, ca acelea legate de propria îngrijire, rămase acum în seama roboților. Prețul e apatia, obsesia cu propriul confort, respingerea oricărui risc. Și mai ales înstrăinarea de alți oameni, ajunsă la extrem pe unele ”lumi”, cum e Solaria, unde oamenii înconjurați de roboți aproape nu se întâlnesc, însuși sexul devenind pentru mulți o corvoadă.

Alternativa sunt societățile cu oameni cu vieți scurte, care își asumă riscuri, au pasiuni, dorințe, sunt obișnuiți să trăiască în aglomerări urbane, iar roboții afară de unii primitivi folosiți mai mult în agricultură, nu sunt admiși. Ultimii sunt pământenii...Care tip de societate va trage lozul câștigător al progresului, apoi al stăpânirii galaxiei? Dar în acest joc nu intră doar avantajele celor două societăți, ci și intrigile politice, mai precis ambițiile unor politicieni, revanșe vechi de secole. Nimic nou în posibilul viitor al omenirii.

Acțiunea e destul de simplă. Pe scurt, Gladia, o femeie aproape de vârstă mijlocie, adică de....230 ani, dar arâtând de maximum 45, de pe Aurora (deși născută pe Solaria), o planetă colonizată într-un prim val istoric, primește două vizite ciudate care îi schimbă viața tihnită și fără provocări pentru totdeauna. Prima este a unui strănepot la a cincea generație, pe care nu îl cunoștea, un robotician ambițios care viza postul de director al institutului de robotică într-un viitor destul de îndepărtat, după moartea actualului director, adică după...aproape un secol sau mai mult. Dar dacă ești un tânăr de 50 ani îți dă mâna să aștepți...A doua este a unui strănepot la a șaptea generație al unui pământean pe care îl cunoscuse cu două secole în urmă și care jucase un rol important în viața ei, inclusiv unul romantic. Acesta era Elijah Baley, eroul principal din ”Caverne de oțel”, un fost polițist care devine pionier al colonizării altor planete de către pământenii rămași acasă timp de secole după plecarea celor denumiți apoi ”spațiali”, precum Gladia.

Ea nu vrea să se întâlnească cu niciunul dintre ei, dar ceva dincolo de ea o face să procedeze contrar primului impuls. Acel ceva e foarte aproape de ea, de fapt robotul ei de încredere, dăruit de tatăl ei adoptiv, Han Fastolfe, partizanul reînceperii colonizării de către pământeni a altor planete. Robotul se numește Giskard. Deși însuși Baley îi spusese să aibă încredere în Giskard, el avea prostul obicei (dar și calitatea) de a influența subtil voința oamenilor, dar respectând prima lege a roboticii, aceea de a nu le face rău. Manipularea subtilă, de care Gladia nu era conștientă, de care nu știa, de care de fapt nimeni nu știa, e cea care o face să se angajeze în aventuri greu de imaginat pentru cineva cu stilul ei de viață. Nici în roboți nu mai poți avea încredere, mai ales dacă dezvoltă...simț moral și proiectează pe termen lung consecințele acțiunilor lor. Ca și când cele două nu ar fi legate...Și ca și când alte tipuri de manipulări subtile, venite din cultură, de la alți oameni, dar și din fapte aleatorii, nu ne-ar influența în mod decisiv viața. Ca și când nu această parazitare a voinței de către manipulări subtile nu ar fi de fapt normalitatea. Dar în cazul spațialilor, cu vieți extrem de ordonate și controlate, până ce și acest aspect al vieții se supune unor reguli stricte...Numai un robot extraordinar poate să facă asta.

Giskard o face pe Gladia într-o noapte frumoasă de vară de pe Aurora să se gândească la Solaria, planeta natală, pe care o părăsise când avea 30 ani, când imigrase pe o planetă pe care și după 200 ani tot era considerată străină. Dezavantajul unei vieți lungi și a unei memorii lungi. Multe nu s-ar schimba dacă oamenii ar trăi mai mult, și multe idei noi, cum zicea și Planck, nu ar fi acceptate. Solaria, în care oricum roboții erau majoritari, oamenii fiind în minoritate, foarte izolați unii de alții, fusese părăsită cu totul de oameni de curând, sau cel puțin așa se părea după semnalele de acolo.

Intenția nepotului e de a o spiona, de a afla lucruri din trecutul ei care l-ar putea ajuta în intrigile lui politice și carieriste. Pretextul este dacă el e cumva urmașul unui pământean, adică Elijah Baley. Acest aspect i-ar putea strica reputația și ar avea o influență negativă asupra ascensiunii lui. Numai că Gladia ripostează, spațialii nu sunt interfertili cu pământenii și cei plecați de curând de pe Pământ. Dar pot avea relații romantice cu aceștia, cum s-a văzut și se va vedea.
Nepotul lui Baley, care îi purta numele (D.G, Baley, adică Daneel Giskar
d Baley, după roboții care jucaseră un rol important în viața străbunicului, Daneel și Giskard, care acum îi aparțineau Gladiei) voia să îl însoțească pe planeta natală, Solaria, pentru a recupera roboți rămași fără stăpân, în scopul vânzării pe alte lumi spațiale. D.G. era negustor, și locuia pe o planetă numită chiar Lumea lui Baley.

Gladia acceptă din (im)proprie inițiativă. Ajunși pe Solaria, unde nu văd picior de om, doar roboți, asolizează chiar pe fostul ei domeniu, care acum avea alți proprietari. Un robot umanoid cu aspect feminin, care era șefa pazei, vrea să-l elimine pe Daneel, robotul ei cu aspect uman, cunoștința mai veche din ”Caverne de oțel”. Că ea recunoștea un robot, oricât de uman ar fi părut, nu e mare lucru, dar e interesant că nu-l recunoaște nici pe D.G. ca ființă umană. De ce? Nu contează atâta timp cât Gladia, dovedind mult curaj, se opune violenței robotului solarian care voia să elimine cei doi indivizi. Totuși, răspunsul e în faptul că ea vorbea dialectul solarian, cu ajutorul căruia roboții erau programați să identifice ”umanitatea”. Alte nave care vizitaseră Solaria nu fuseseră atât de norocoase. Se spune că un om e de atâtea ori om câte limbi vorbește. Dar se pare că nu e om adevărat dacă nu vorbește una anume. Mulți gândesc așa.

Acest eveniment o transformă pe Gladia în eroină. Ajunge pe lumea lui Baley unde e aclamată. Era foarte stresată de faptul că trebuie să țină un discurs. Numai că discursul care are un succes fulminant, iar ea devine o vedetă. Era și mâna, mai precis softul, lui Giskard aici? Foarte puțin, mai ales că toată capacitatea lui intervenție era limitată. Ce lucuri mărunte ne schimbă viața! Ce lucruri mărunte fac diferența între succes și anonimat!

Viața Gladiei, din plictisită și lipsită de speranța de a mai trăi ceva interesant sau incitant, care atinsese blazarea dincolo de limite, se schimbă iremedial. Ea descopere plăcerea de a avea o misiune, a ei fiind aceea modestă de a menține pacea în galaxie. Cum ar fi viața la 230 ani? Cum le spunea ea celor de pe Lumea lui Baley, unii dintre ei considerând asta o sfidare, că te simți la această etate? După ce vezi multe, încerci multe experiențe, înțelegi limitele satisfacției în toate. Gladia înainte de cele două vizite aștepta să își ducă traiul de pe o zi pe alta, îngrijită de roboții ei. Familia nu mai însemna mare lucru pentru ea. Avusese doi copii, dar dincolo de asta nu se mai implicase în viața urmașilor. Nu știa de existența strănepotului de la a cincea generație, ba mai mult, se poartă rece cu el și îi spune în față că nu-i pasă de el. Nici el nu e mai legat de străbunică, chiar e gata să o sacrifice. Doar e spațial, nu e cu cultul strămoșilor. Individualismul și idealurile sociale (politice) în care chiar se implică reprezintă valorile lui. Dar Gladia nici în relații nu crede mai mult. E obișnuită cu soții care vin și pleacă. Totuși, nu la 230 ani, încă la vârste mai înaintate, pasiunile politice rămân. Lupta pentru putere rămâne, cum o arată personajul Amadiro, care vrea să distrugă Pământul și să reinstaureze supremația spațialilor, luându-și revanșa față de rivalul politic Han Fastolfe. Interesant e și de ce sunt în stare oamenii ca să-și împlinească visele, a căror moralitate nu o discutăm, în timpul vieții lor. Inclusiv de crimă, de genocid. Și mai rămâne ceva, cum o dovedește Gladia: posibilitatea de a simți pasiune, atunci când merită. Și cum relațiile cu sens sunt rare, la vârsta aia poate reușești să faci diferența. La 230 ani trezește pasiunea unui bărbat cu aproape 3 secole mai tânăr, strănepotul la a șaptea generație a fostului ei amant. Asta depășește orice fantezie pe care o femeie o poate avea cu bărbați mai tineri! Și sfidează orice taboo...Dar de ce nu e deranjat D.G. de diferența de vârstă? Pentru că ea oricum are o speranță de viață mult mai mare decât a lui, iar când el va muri de bătrânețe ea abia dacă va arăta mai bătrână. Adică D.G. nu gândea totuși mult diferit de bărbații de acum. Femeia era o investiție pe termen lung, cum e în general o femeie mai tânără.

Nu știm cum vezi lucrurile dacă viața ta e foarte lungă și sănătoasă. Cel puțin asta credem noi acum. Asimov face o analiză foarte bună a felului cum s-ar percepe viața la vârste foarte înaintate. Nu se găsește prea des o astfel de analiză în romanele sf.

E moral să limitezi viața oamenilor? Adică să-i privezi de prelungirea ei? De un tratament care ar face așa ceva. Ca în numele menținerii apetitului pentru risc și pentru dorințe, adică investiții de energie și afectivitate riscante, ceea ce duce societatea înainte, condamni oamenii la moarte? E aceeași dilemă morală pe care o suferă și robotul Giskard, care descoperă o nouă lege a roboticii, numită legea 0, aceea a binelui umanității, adesea opusă legii 1, care reprezintă interdicția de a face rău individual. Cum îi spune Daneel, care nu înțelege legea 0, în numele binelui umanității s-au făcut multe atrocități. Să ne gândim că atunci când Asimov a scris acest roman comunismul nu căzuse încă...Să ne gândim la ce se întâmplă acum, în pandemie.

Dar totul e bine când se termină cu bine, Giskard își dă viața pentru legea 0. Circuitele lui nu rezistă atunci când el induce amnezie asupra faptelor cu implicații deosebit de periculoase ale unor intriganți politici solarieni (Amadiro și nepotul Gladiei, Mandamus), care vor să distrugă Pământul și programele de colonizare. Dar înainte îi lasă prietenului Daneel ca moștenire talentul său de a influența gândurile oamenilor. Adică arta manipulării. Soarta umanității rămâne în mâinile de fier ale unui nou Machiavelli cu memorie practic nelimitată și lipsit de ambiții proprii. Interesantă soluție...Roboții și imperiul” e poate prima carte în care roboții fac și o altă muncă pe care oamenii, cei mai mulți, o detestă: luarea deciziilor dificile, cu implicații economice, sociale și morale pe termen lung. De fapt luarea oricăror decizii dificile, dar mai ales a celor politice. O altă muncă murdară, cum s-ar spune...Oamenilor le rămâne să creadă că meritele sunt ale lor, să trăiască într-o iluzie mai mare decât cea din Matrix că ei au salvat lumea. De obicei asta se întâmplă, dar alți oameni, mai ales femei, joacă rolul roboților. 




Despre mine

Am absolvit o facultate tehnica, am ceva experienta in mass media.

Tags

patriarhat feminism Andrea Dworkin comunism Freud feminism radical patriahat Ayaan Hirsi Ali Ilinca Bernea Mary Wollstonecraft sclavie Africa Alexis de Tocqueville Epopeea lui Ghilgamesh Marx Mihaela Miroiu Romania Rusia matriarhat 7000 ani Betty Friedan Biblia China Cordelia Fine Elisabeth Badinter Franta Harriet Taylor India Iran Jared Diamond John Stuart Mill Rosalind Miles avort femei patriarhale heterosexualitate prostitutie sexism 7000 years Arabia Saudita Atena Balzac Dan Alexe Dworkin Elena Udrea Engels Europa Grecia Hitler Japonia Lenin Leo Frebonius Miroiu Oriana Fallaci Panait Istrati Simone de Beauvoir Stalin discriminarea femeilor fericire legalizarea prostitutiei misoginism radio Guerrilla revolutie sexualitate 8 martie ALice Nastase AUR Afghanistan Ann Fausto-Sterling Ansari Aung San Suu Kyi Ayan Hirsi Ali Belgrad Bete Davis Bourdieu Casandra Corinne Hoffmann Dawkins Dobrovolschi Egipt Elena Ceausescu Eva Frans de Waal Georges Sand Hillary Clinton Holly Hunter Imperiul Otoman Intercourse Isaac Asimov Islam Israel Jenny Nordberg Kadare Legende Androgine Libia Mad Men Madonna Maria Cernat Martha Bibescu Martin Luther King Mesopotamia Moartea Neagra Mustafa Kemal Nietzsche Ninon de L'Enclois Noam Chomsky Occident Pakistan Pearl Buck Polonia Putin Rafila Robert Flaceliere Sfantul Valentin Sofia Nadejde Sorin Lavric Spinoza The femine mystique Tim Robbins Traian Ucraina Valahia Valerie Solanas Virginia Woolf Woman Hating Wuthering Heights Zorba Grecul antropologie clitoris colonialism corvoada heterosexuala democratie eurocentrism femei femei de dreapta feudalism gen gene imbatranire lesbianism menopauza mutilare genitala neoliberalism ortodoxie politica rasism relatii reviste pentru femei roluri de gen romani science fiction sclavagism sindromul Stockholm societati matriliniare sociobiologia sociobiologie toader Paleologu trans transexualitate viol virginitate #metoo . fluiditate de gen 50 shades of Grey AUR; Diana Ivanov-Sosoaca Adela Adina Mocanu Adrian Popovici Adrien Brody Afganistan Agamemnon Ahile Ahmet Hamdi Tanpinar Aietes Aimee Cesare Alain Delon Alan Clement Albert Einstein Alberto Moravia Alegeri prezidentiale Alexandra Kolontai. Balzac Alexandra Paftală Alexandre Dumas Alexandre Lacassagne Alexandre Yersin Alexandru Stermin Alice Coffin Alice Schwartzer Alice Schwarzer Amazon Amelia Țigănuș America De Sud America de Nord Amita Bose Amos Oz Ana Ipatescu Anamaria Prodan Anatolia Andrei Serban Angelina Jolie Annette Benning Anwal El-Saawadi Anwar El-Sadat Arbanasi Ariadna Arsenie Boca Ashley Judd Assad AudreyTautou Augustus Aura Christi Aurea Foundation Aurora Aurora Liiceanu Aurore Dupin Austin Powers Babel Badea Basarabia Basescu Becali Belgia Berlin Bernadin de Saint-Pierre; Mauritius Betty Mahmoody Beyonce Blestemul de a fi femeie Brad Pitt Braila Brave New World Brazilia Braătescu-Voinești Brian Warner Bruno Reidal Burma Byron Băsescu C.s Lewis CNA CNBC CT Popescu Cairo Caitlyn Jenner Cannes Capcana sexelor Capturing Mary Caragiale Carla Maria Teaha Catavencu Catherine Zeta-Jones Cato Caverne de otel Cenorhaditis Cezar Charlotte Ayanna Charlotte Bronte Charlotte Perkins Gilman Chirista Wolf Christa Wolf Christopher Lambert Cipolla Cipru Circe Cisiordania Ciutacu Clitemnestra Clive Owen. Iris Murdoch Cluj Coltescu Columbia Comedia Umana Constantin Dobrogeanu-Gherea Constantin al X-lea Duca Constantinopol Contemporanul Coran Creierul masculin Cromwell Cătălin Striblea D. W. Winnicott DSK Dali Dama cu camelii Dan Ungureanu Dana Budeanu Daniel Defoe Daniela Crudu Darwin Dedal Delia Democratia in America Denisa Comanescu Desmond Morris Devalmasia Valaha Diana Diana Ivanovici Diana Russell Dick Dawkins Die weisse Massai Dimitri Doré Dimitrov Dobro Donald Trump. Hillary Clinton Donna Haraway Dr. Quinn Dracon Dresda Dune Ecaterina Teodoroiu Ecaterina cea Mare Edward Wilson Elena Lupescu Emile Zola Emily Bronte Eminescu Enea Erdogan Erica Moldovan Erich Fromm Erila Isac Ethan Hawke Evan Rachel Wood Evelyn Fox Keller Fabio Geda Fantasemele sexuale ale femeilor Faust Federico Fellini Feminine Mistique Fetele ascunse din Kabul Finlanda Flash dance Flora Tristan Franco Frank Herbet Frankenstein François Mauriac Franța Frumaosa si bestia Gabriel Garcia Marquez Gabriela Firea Gabrielle Chanel Gala Gallad Gaslight Gaza Gellhorn Gelu Ciobotaru Geoana George Orwell George Sand Gervaise Ghilgamesh Giambaptista Vico Gib Mihăescu Gigi Ghinea Gilda Gillian Flynn Giulieta Masina Glen Close Gloria Grahame Gloria Steinam Goethe Gone girl Gosem Grigore Cartianul Grupul feminist radical Guardians of Time Guillaume Hadrian Hallmark Hamurabi Hanul lui Manuc Harald Eia Hariclea Darclee Harper Lee Harry Poter Hatsepsut Hawaii Hecate Hector Heide Gottner-Abendroth Hellios Hemingway Herder Hermes Hiroshima Hortensia Papdat-Bengescu Hugh Hefner Hurem ISIS Ideea Europeana Ierusalim Iliada Ille De France Imperiul Roman Imperiul Țarist Indonezia Indragostita de un Masai Intoarcerea la Laguna Albastra Ion Ion Luca Caragiale Ion Nadejde Irak Iris Murdoch Irlanda Isak Denisen Islamic or Christian feminism Islanda Istanbul Iugoslavia JK Rowling Jamie Bell Jenney Nordberg Jennifer Aniston Jennifer Fox Jennifer Lopez Jenny Marx Jill și Jeffrey Erikson Jonathan Leaf Jordan Peterson Joseph Sobran Judith Butler Jullianne Moore Kalevala Kate Middleton Kate Miett Kenia Keren Blixen Khalida Messaaoudi-Toumi Kinsley Kirghistan Kosovo LGBT Lacan Lamartine Larry Flynt Lars von Trier Lavric Leonor Fini Lev Tolstoy Liban Liberace Liviu Mihaiu Liviu Rebreanu Lorenz Los Angeles Louann Brizendine Luce Irigaray Lucretiu Luke Perry Macarena Madalina Manole Madeline Miller Makarenko Manifestul Partidului Comunist Mara Lucaci Maracineanu Marc Ferro Margaret Atwood Margaret Mead Margineanu Mariana Dumitrache) Marie de Gourany Marilyn Monroe Marin Preda Marry Steenburgen Mary Shelley Marylin Manson Maserati Mateiu Caragiale Matt Damon Maureen Freely Mazare McCarthy Medea Meet the Natives Merckel Merkel Meryl Streep Michael Douglas Michael Eric Dyson Michelle Goldberg Mihai Make Ionescu Mihalea Drăgan Mihalea Miroiu Mileva Maric Mircea Badea Mircea Marian Mirel Palada Miss Petarda Miss Platnum Mohammed Moldova Moll King Mombasa Montaigne Mormoni Mosuo Mussolini NIKK Nagasaki Nairobi Nancy Friday. Napoleon Nasser Nasser. Fratii Musulmani Natalia Onofrei New York New York TImes Nic Nicolae Ceausescu Nicolae Iorga Nicole Kidman Nicusor Dan Nimfomana Nistrul Nixon Noomi Rapace Norbert Elias Normal Life Noua Dreapta Numele trandafirului Oana Băluță Obama Octav Bancila Odiseea Odiseu Olimpia Orban Oscar Ovidium Balzac Pahlavi Palestina Pamant Pamfil Seicaru Papa Parinoush Saniee Paris Pasifae Pasteru Paul Ipate Paul si Virginia Paulo Coelho Pauza Peal Buck Pekka-Eric Auvinen Penelopa Percile Pericle Pericle. Perse Peter Turner Phryne Phylis Schlafly Picasso. Pierre Bourdieu Plautus Plutarh Polixena Popper Poul Anderson Praxiteles Pretty Woman Priam Prigoana Primul Razboi Mondial Prometeu Promisiunea Qatar Qom R.I. Moore Raluca Turcan Ramita Narvai Raymond Chandler Razboiul impotriva tacerii Razvan Oprea Remus Cernea Republica Islamica Iran. Revolutia Franceza Revolutie industriala Reza Pahlavi Robert Redford Roberta Anastase Roberto Angela Robinson Crusoe Roe vs Wade Roessler Roger Scruton Rolls Roma Romain Rolland Romania Culturala Romania Mare Romania ceausista România Mare Rosamund Pike Rosi Braidotti Rousseau SUA Sabina Fati Saddam Samuel Huntington Sandra Harding Santorum Sapho Scoala Ardeleana Serbia Sergiu Nicolaescu Sex and the city Sexying the Body Sf feminist Shakespeare Shakira Sharon Stone Sheila Jeffreys Shivani Singh Shulamith Firestone Sila Silija Silvestru Șoșoacă Simon Signoret Simona Tache Siria Skakespeare Sojourner Truth Solaria Sonata Kreutzer Souad Spania Sparta Spartacus Sprachbund Stalislaw Lem Statele Unite Stephanie Coontz Stephen Fry Stockholm Straina Stralucirea si suferintele curtezanelor Suleiman Teheneran Telemah Tennessee Williams Tezeu Thatcher The Subjection of Women The first European Revolution Theodore Zeldine Theoroe Zeldin Thérèse Desqueyroux Tiberiu Tiergarten Titu Maiorescu Titus Livius Totul despre Eva Traian Basescu Transilvania Tsarnaev Turcia UK URSS Umberto Eco Un tramvai numit dorinta Uniunea Sovietica Ursula K. Le Guin Valentine's Day Vaslui Veliko Rârnovo Venezuela Venus Viorica Dancila Virginia Wolf Viviana Hurtada Vlad Macri Vlad Muresan Webo Westworld William William Golding Wollstonecraft Working girl Y Zeina. Djenane Kareh Tager abolire abuz acamdemie feminista radicala. adoptie afaceri feministe agresor alegeri alegeri SUA 2016 alfabetizare anarhie animal social antinatalism arieni asigurare socială asigurari medicale autoritate bacha posh bacterii baieti rai balene bande de cartier barbatul roman blog boala mentala bonobo burghezie burqa butch calitati umane speciale capitalism caractere etnice carte casnicie cautarea fericirii ceier cimpanzeu ciocnirea civilizatiilor cis clasa mijlocie clasism colonizare comportament sexual condus masina conspicuos consumption constiinta contraceptie conventie sociala copil copilul unic corectitudine politică crestinism criminalitate criza masculinitatii cromozom X cultura cretană cultura occidentala cultura prostiei curva daci dacopatia dictaturi die Fremde dioicitate discreditarea feminismului dominatia masculina drama drepturi civile drepturile femeilor drepturile omului durere ecograf educatie educatie sexuala eliberarea sexuala epatarea esentialism etrusci f emininism familia familie familie matriarhala familie patriarhala familie traditionala fanarioti fascism femei emancipate femei in feminism femeie moderna femicid feminin femininsm feminism al diferentei feminism room-service feminism. munca domestica feministe feminsim feminst ficțiuni relae frigurile galbene frumusete fundamentalisti darwinisti gen gramatical hemafroditism hermafroditism heterosexualite hidra de apa dulce hijab holera homosexualitate human rights imbecili incorectitudine politica inginerie invidie istorie ivanovic-Șoșoacă kabilii kate milett lamentare legalizarea drogurilor legalizarea traficului de arme legalizarea traficului de organe legea sanatatii lesbianism politic liberal. fascim liberalism luptă de clasă mafia patriarhala mama ideala manifest feminist manifestatie spontana marea cultura marsul panaramelor marxism marș masculin masculiniate mijloace contraceptive minciuni minoritate minoritati misogini modernism monoteism musulmani naturalism necredincioasa nefericire negrid negritude nemurire neutrino neutru nuditate nunta de aur oi operatii estetice orgasm orgasmul vaginal pacat panarama pandemie parenting partid feminist radical pasiune romantica patriarahat patriarchy patriarhale patriarhat. Afganistan pensie pilula contraceptiva pizdificarea societatii porneia pornografie prejudecati patriarhale preoti primavara araba printese pro-life proletariat protozoare psihanaliza psiholog psihologie psihologie evoluționistă psihoterapie psihoterapie feminista pudoare putere refulare regina Victoria relatii fara obligatii relatii heterosexuale relatii reusite relatii romantice relativism cultural religiile abrahamice roboti roman romantici germani rusine sacrificii sclavi sclavia femeilor scorpie securitate sex sexualitate feminina sf siguranța femeilor sinucidere situatia femeilor slutwalk societate societate civila societati "male dominated" societati matrilineale sociobiology sociologie spreadzone stereotipuri de gen studii studii de gen studii despre femei submisivitate substantia nigra suprarealism talibani tarfa tari arabe tarile romane testul Bechdel the caged virgin tiktok transfer genetic transsexualitte umbra urme pe culturi utopia utopii valorizarea femeii valul islamic viagra pentru femei vietii si relatii nonpatriarhale viitor violenta domestica violenta. violență patriarhală vis von Hayek von Mises vot universal youtube ziua fetei închisoarea Newgate

Video of the Day

Contacteaza-ma:

Nume

E-mail *

Mesaj *