E de
mirare acum, la peste un secol de când femeile din Occident au început să
obțină dreptul de vot, cât de multe femei rămân în relații abuzive, sunt ucise
de parteneri sau chiar acceptă în continuare să se implice în relații
heterosexuale de tip patriarhal. Li se reproșează femeilor că nu sunt suficient
de puternice, că nu aleg să plece din relații, că nu se pun pe primul plan.
Asta se face în primul rând de femei tinere, cumva privelegiate, care nu cunosc
adevărata față a patriarhatului, care înseamnă pentru cele mai multe femei,
alegeri imposibile sau lipsa oricărei alegeri. ”Alegerea Sophiei” e despre
alegerile oricărei femei, cu mici excepții, în patriarhat. Numai ce se
vehiculează ca o alegere facilă, alegerea între familie și carieră, e de fapt
ceva ce nu ai putea să pui un bărbat să aleagă. Adică vrei să exiști în
societate, să fii liberă și să nu mori de foame sau să te reproduci. Niciunei
femele de altă specie nu ai putea să-i ceri așa ceva. O femelă de altă specie,
dacă nu ai castra-o înainte, ar deveni foarte agresivă dacă nu ar avea acces la
reproducere, chiar dacă ar avea hrană, adăpost, chiar afecțiune. Există
anecdota cu lupoaica domesticită care a ajuns să atace oamenii. S-a spus că
lupul, orice ar fi, rămâne o fiară. Amănuntul era că nu fusese lăsată să se
reproducă. Lupoaica se comportase absolut normal, datî fiind situația ei.
Dar pentru o femeie nu e ceva normal. O femeie nu poate să aleagă. Ea trebuie
să devină sclavă pentru a se reproduce, pentru a-și exercita instinctul de reproducere.
Pentru că bărbații în patriarhat, chiar dacă nu mai vând femeile de la unul la
altul, au învățat că rolul unei femei în familie trebuie să fie de sclavă. Dacă
ea nu renunță la libertatea ei de bună-voie, ea nu poate fi soție. Până la urmă
e logic. Mai nou, femeile înțeleg că rolul unui bărbat în viața unei femei e
doar acela de donator de spermă, eventual de orgasme, dar pentru scurt timp.
Femeile africane au cel mai bine întipărit în cap acest adevăr și se comportă
în consecință. Mai nou, din ce în ce mai multe occidentale adoptă acest
model.
În
Belgia se spune că bărbații și femeile nu sunt făcuți să stea împreună. E
corect, nu altfel decât cu renunțarea la umanitate a femeii, după modelul
patriarhal. Acest model a mers doar când femeile nu aveau niciun drept. În
Biblie încă se vorbește de femei care erau prostituate, locuiau împreună și-și
creșteau singure copiii. Poate că nici nu erau chiar prostituate, dar așa erau
considerate femeile fără bărbat. Printre legile lui Moise e
interzicerea fiicelor lui Israel să fie prostituate. Toate trebuie să se
măritate. Adică să intre în sclavie. Dacă nu erau sclave, adică sub protecția
unui bărbat, erau foarte vulnerabile. Într-o societate violentă, patriarhală,
ele puteau fi jefuite, violate sau ucise oricând. Aveau oare atunci mai multe
șanse de a supraviețui dacă erau măritate? Evenimentele recente, cu grupuri de
femei și bărbați deținuți trimiși în Australia în secolul al XVIII-lea sau al
XIX-lea, arată că da. Un viol în masă avea loc când se ajungea la destinație,
iar femeile necăsătorite (fără protector) erau victime sigure.
Dar,
odată ce femeile au acces la un pic de autonomie, adică la posibilitatea de
a-și gestiona singure averea, ele încep să profite. Pe timpul romanilor, o lege
care avea drept scop prevenirea acumulării de averi foarte mari de către unii
bărbați, dădea femeilor șansa de a moșteni averea și de a o gestiona singure.
Sigur că ele au profitat imediat. Deși cum Simone de Beauvoir le
critica în ”Al doilea sex” nu au ajuns decât de a profita de drepturi
negative, ele au început să se bucure de libertate sexuală, de posibilitatea de
a-și alege singure soții. Pentru femeile cu avere lumea se schimbase. Avem cu
ele imagini de la piscină îmbrăcate în costume de baie identice cu cele
moderne, nu cu cele din secolul al XIX-lea. Mai puțin se știe că pe timpul
Imperiului Roman, cum era previzibil, femeile aveau voie să practice unele
meserii masculine. Nu doar că puteau ajunge în administrație, dar puteau
exercite meseria de medic. Chiar contemporanii se plângeau că prea puține femei
erau medici, când calea spre această profesie le era deschisă (conform
Jerome Carcopino, Viașa cotidiană în Roma la apogeul imperiului”). De
ce se întâmpla asta? Pentru că femeile bogate puteau studia, iar cele mai multe
nu erau obligate, alegeau să ducă o viață liniștită, de lux și plăcere. Acum nu
s-ar întâmpla la fel? Deși acum există mult mai multă presiune socială pentru
ca femeile să lucreze.
Dar,
deși unele căi erau deschise (parțial, pentru că femeile în continuare nu
puteau face politică, avea funcții publice, ca senator, consul, împărat), ele
erau doar pentru femeile bogate. Cele sărace nu aveau dreptul nici la viață.
Cum spune tot Jerome Carcopino, (”Viața cotidiană în Roma la apogeul
imperiului”) se pare că mai multe fete erau ucise la naștere decât băieți,
pentru că erau mai puține fete orfane decât băieți.
Concluzia
e că orice societate patriarhală, în care situația femeilor s-a relaxat un pic,
acea relaxare era pentru unele categorii. Pentru cele mai multe, situația era
foarte grea. Chiar dacă femeile din clasele inferioare, dar libere, cum ar fi
în Grecia Antică, erau oarecum libere în sensul că puteau să meargă neînsoțite,
să muncească în public, să vândă în piată, viața lor era epuizantă și plină de
sacrificii. Așa cum este și acum viața femeilor care muncesc. Care trebuie să
muncească, aș adăuga. Nu ne mirăm că implicarea lor politică este atât de
redusă, că ele au o conștiință feministă atât de redusă. Ele nu au timp să se
gândească la ele, ele nu au timp să citească, să dezbată. Și nici nu prea ar
avea structuri s-o facă.
Dar
ceea ce se puțin, ce se înțelege și mai puțin e că femeile nu sunt egale cu
bărbații. Da, sunt superioare. Rolul lor în familie, în societate, nu e egal cu
al bărbatului. Ele pot face și fac întotdeauna mai mult. Dacă femeile aleg cu
bună știință, înhămându-se la mari eforturi și sacrificii, să-și facă familii
singure, e un mare avantaj. Din păcate și ăsta e un privilegiu. Fac asta în
Africa, unde femeile se ajută între ele, unde au plasă de siguranță. În
Occident trebuie să aibă bani, poziție socială bună sau protecție socială.
Pentru femeile sărace, fără educație, din țări occidentale fără protecție
socială, ca România, această alegere e foarte dificilă.
Dar
ele nu pot să renunțe la familia de origine. Acolo, mai ales în unele pături
sociale, începe discriminarea femeilor. Acolo fetele sunt educate să muncească
de la vârste fragede. Li se insuflă că ăsta e rolul lor. Asta se vede din
cărțile scrise de femei musulmane imigrate în Occident, eventual născute acolo.
Primii abuzatori sunt cei din familia de origine. Dincolo de relațiile
patriarhale, exploatarea femeilor, autoritatea masculină paternă sau a altor
rude de sex masculin, îngrădirii libertății de mișcare și de exprimare, există
și influența mamelor. Mamele în patriarhat valorizează mai mult fiii. Fetele
sunt discriminate față de frații lor. Frații pot face mult rău, uneori ajung să
își violenteze sau chiar să-și ucidă mamele, dar ele îi preferă în continuare.
Ei sunt ușor iertați. Frans de Waal spune că a văzut spărturi în solidaritatea
feminină de la bonobo doar când femelele se băteau pentru fiii lor. A nu avea
frați e un mare privilegiu. Fetele probabil cresc mai bine.
Reent
o vecină în vârstă de 84 de ani, divorțată și fără copii, a murit subit. Am
aflat când alți vecini și autoritățile căutau cu disperare aparținători în
telefonul ei. Avea numere ale vecinilor, dar nu și numele fratelui ei, pe care
ea îl ajutase în tinerețe să studieze. Regreta asta și le sfătuia pe alte
tinere să nu procedeze la fel. Abia după câteva zile, fratele ei a fost găsit.
Din
păcate, și în familiile occidentale, chiar dacă nu la același nivel, al
patriarhatului adică, există abuzuri. Unele abuzurile pot fi chiar mai
mari pe fondul consumului de alcool și droguri. Unele femei se mărită, se
cuplează, ca să scape de acasă. Ele reușesc uneori să aibă mai multă influență
în familia întemeiată de ele decât în familia de origine. Și în ciuda tuturor
eforturilor și sacrificiilor, chiar o viață mai bună. Am spus că alegerile
femeilor sunt imposibile.
Dar ce
se întâmplă dacă fetele sunt educate la fel ca băieții? Dacă ele au
posibilitatea să fie emancipate și sunt sprijinite să fie emancipate? Tot e
foarte greu spre imposibil. Dacă ele își aleg partenerul de plăcere,
încearcă să aibă o relație partenerială, în care amândoi să muncească, să facă
lucruri în gospodărie, tot e greu. Pentru că bărbații nu pot și nu au cu ce să
fie la nivelul femeilor. Ei nu pot să facă atâtea lucruri, să organizeze
lucrurile atât de bine, să poarte atât de multe griji, să facă munca afectivă
atât de bine. Ei nu rezistă la atâta stress și atâtea probleme câte sunt într-o
familie. Ce se întâmplă dacă femeile aleg să nu se implice? Se cam prăbușesc
lucrurile. Adică ori faci tu, ori nu se face nimic. Și uneori e vorba de
decizii extrem de grele, pe care numai femeile, cu creierele lor ”unse” de
estrogeni, le pot lua. Bărbații dau repede în primire, cum se spune, chiar dacă
au intenții bune. Un bărbat bun și inteligent știe asta. Și atunci alege să
contribuie material mai mult decât egal la gospodărie. Înainte, acum
câteva decenii, bărbați din anumite categorii sociale alegeau să dea tot
salariul soției. Era ceva just în condițiile date. Femeile administrează banii
mai bine, fac alegerile mai puțin costisitoare, mai eficiente. Și chiar așa,
aportul lor tot nu era egal. Și aici vorbim de bărbați buni, care erau și sunt
rari.
Cu
alte cuvinte, e imposibil să nu te implici ca femeie, dacă vrei ca lucrurile să
nu se prăbușească, dacă vrei ca oamenii din jurul tău să nu sufere, să nu se
ajungă la probleme grave economice, de sănătate, de educație. Deci e greu să te
emancipezi în sensul de a te pune întotdeauna, în orice situație, pe primul
plan. Dacă ai părinți sau rude bolnave, copii care trebuie educați, e foarte
greu. Femeile nu fac lucruri pentru recompensă, nu întotdeauna, ci de cele mai
multe ori din conștiință. Pentru că trebuie. Cum zice Charlotte Perkins
Gilman în ”The Man-Made World; or, Our Andocentric Culture”, bărbații
funcționează pe baza recompensei, nu femeile. Asta ar trebui să dea de gândit
și biologilor.
Femeile
sunt mai buni administratori în familie, dar și în societate. Care e prețul
pentru faptul că ele nu au puterea, afară de una slabă, sporadică, de a susține
patriarhatul? Vedem dezastrele umanitare, crimele și războaiele din jurul
nostru.
Cu
alte cuvinte, feminismul are multe de lucru în continuare, multe probleme de
rezolvat. Și întâi de toate, multe de înțeles. Dacă o femeie reușește să
se pună mereu pe primul plan înseamnă că e foarte privilegiată și nu poți cere
asta oricui. Dar ar trebui măcar ca orice femeie să încerce să facă asta pentru
ea însăși. ȘI societatea să evolueze în acest sens.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu