Îmi aduc aminte cum a fost prezentat filmul la radio, când a apărut la noi, în 2008. Era ceva despre un bărbat care, deși a făcut avere și a avut relații sexuale cu sute de femei, el a așteptat-o timp de decenii pe iubirea vieții lui din tinerețe. Când l-am văzut, am fost surprinsă că era vorba de cu totul altceva.
”Dragoste în vremea holerei”, de Gabriel Garcia Marquez, a apărut în 1985, dar a fost ecranizat în 2007. Deși autorii de succes sud-americani nu dau afară de feminism, ba chiar abundă de misoginism scârbos cu cât sunt mai celebri (ce vinde mai bine decât misoginismul?de fapt misoginismul, nu sexul, vinde!), filmul, cel puțin, are câteva elemenete interesante. Care ar fi acelea? Poate, într-o oarecare măsură, arată ce vor femeile.
Acțiunea e simplă și siropoasă. Un tânăr telegrafist, Florentino Ariza se îndrăgostește de o tânără, fiica unui negustor de măgari, Fermina Daza. Și asta în Columbia, la finele secolului al XIX-lea. La început foarte impresionată, tânăra sfârșește prin a-l refuza, pentru că e o ciudățenie și sentimentele lui sunt ceva care o sperie. Asta pare una dintre cele mai realiste scene din film. Cine n-a văzut genul ăsta de oameni, speriați de tot ce e diferit, chiar dacă acel ceva e cel mai moral, mai luminos, mai inteligent lucru din lume? Chiar dacă e o idee bună, o mare descoperire, un adevăr extraordinar? Dar tocmai pentru că e rar, pentru că nu e comun, ceva cu care să fii obișnuit, acceptat de toată lumea. Oamenii se tem să iasă din rând, chiar dacă rândul îi duce la cea mai neagră soartă. Sigur, pe ea soarta o duce la o căsătorie ”normală”, agreată de tatăl ei, cu un medic care o îngrijește în timpul unei epidemii de holeră. Dar o căsătorie mai mult sau mai puțin normală, bazată pe agrearea de către un tată mercantil și incult, e biletul spre nefericire. Sigur, era prea mult pentru ea să realizeze, dar va constata până la urmă.
Ce e ciudat (sau poate nu?) e că Florentino, cu sentimentele sale profunde, nu e scârbit de atitudinea ei banală, conformistă. Mai mult, nu e revoltat deloc, ci intră într-o depresie adâncă, în care numai speranța că va fi împreună cu ea, nu contează când, îl menține în viață. De fapt o așteaptă 50 ani până rămâne văduvă. Ceva anormal aici? Anormal e că o femeie, adică o comoditate, ceea ce sunt femeile în patriarhat, are parte de asemenea tratament. Adică pasiunea pentru o femeie e tratată ca pasiunea pentru ceva din alt domeniu, de la filatelie la insecte. Întrebarea e dacă o femeie banală merită așa ceva. Dar pasiunea e numai pentru artă, știință, filosofie, cauze umanitare? Și dacă regina conformismului social și a optuzității intelectuale și afective l-a făcut să viseze, asta e!
Tipul de relație pe care o are Florentino cu Fermina e un tip de relație moral. Singurul sentiment care i-ar da dreptul unui bărbat să se apropie de o femeie ar fi cel pe care îl are el pentru ea. Orice altceva e o ofensă, o agresiune pentru o femeie, o tentativă de viol și exploatare. Dacă vrei monogamie, nu merge să cumperi sau să angajezi o femeie, ci să-i oferi pasiune, ceva ce o face pe ea unică. Dacă o acceptă. Altminteri de ce ai putea pretinde monogamie când ea e ceva ușor de înlocuit? De fapt nici măcar nu e vorba de a cere fidelitate din partea unei femei. Nici măcar asta, ca bărbat, nu îți dă acest drept, după criteriile morale, ci doar de a pretinde ca o femeie să te trateze diferit ca bărbat, de a-ți oferi un rol privilegiat în viața ei. Înainte lucrurile păreau mai clare în acest sens. Bărbații măcar pretindeau că femeile (o anumită femeie) sunt ceva special pentru ei. Acum acest lucru nici măcar nu se mai mimează. Femeile fac sex și au relații pur și simplu pentru motive bizare ca popularitatea. Adică din confirmism, ceva cât se poate de patriarhal. În orice relație, o femeie oferă mai mult decât un bărbat, de aceea ea trebuie să fie atrasă cu ceva special. Ideea de egalitate, prost înțeleasă, nivelează importanța, aportul și pierderile unei femei în diferite situații. Adică nu ține seama de ele. Din partea unui bărbat, e imoral să dorești atenția, grija, afecțiunea unei femei doar pentru că îi oferi bani, adică aduci mai mulți bani, cum se întâmplă în patriarhat, și pentru că faci sex cu ea. Când sexul chiar e dorit de ea. Dacă nu, e un fel de viol.
Dar de ce ar face o femeie sex cu un bărbat? Sigur, numai din plăcerea ei. În condiții de deplină siguranță fizică și afectivă. Florentino află pe pielea lui greu încercată așa ceva. În timpul unei călătorii, o femeie care nu-și arată fața îl seduce, îl transformă în obiectul ei sexual. Ea e doar prima. Cu timpul altele procedează mai mult sau mai puțin la fel, chiar dacă își arată fața. Când un alt bărbat îl întreabă cum de are atâta succes, el îi explică ceva de genul: ”nu le pot face rău, inima mea e goală, precum camerele unui bordel”. Femeile se simțeau în siguranță, libere, de aceea veneau la el. Ele aveau inițiativa, ele căutau propria plăcere. El doar le satisfăcea. Florentino, deși bogat mai târziu, era un bărbat submisiv, iar unele femei se bat, cum se spune, pe bărbații submisivi. Dacă nu sunt masochiste.
Și
acesta e un tip de relație moral. ”Dragoste
în vremea holerei” descrie două
tipuri de relatți
femei-bărbatț
legitime, morale. Relațiile
în patriarhat nu
sunt morale din partea bărbaților.
De fapt patriarhatul se bazează pe relații
abuzive între femei și bărbați. Apare
și o astfel de relație. Una dintre amantele lui Florentino, și
aici termenul nu e folosit abuziv, pentru că era voința și dorința
ei sexuală să fie acolo, nu ca în cazul sclavelor negre pentru
care e adesea folosit, Olimpia, e ucișă de soțul gelos, care
descoperă printr-o neglijență a lui Florentino că soția îl
înșela.
Da, în lumea aceea
Florentino era un ciudat, cum e, din păcate, și acum. Legile
noastre încă nu sunt făcute luând cu adevărat în seamă
femeile, iar moralitatea nu se aplică atunci când e vorba despre
suferințele femeilor. Cele mai frumoase relații, care ar trebui să
aducă cea mai multă fericire, aduc de fapt nefericire pentru femei.
Povestea are un final fericit pentru Florentino. Până la urmă, după ce dă testul de profunzime și durabilitate a sentimentelor, e acceptat de Fermina, care se opune cu fermitate obiecțiilor urmașilor ei. Cum ar fi arătat filmul (și cartea) dacă rolurile ar fi fost inversate?
Love in the Time of Cholera (2007) - IMDb
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu