Recent am vazut pe un site feminist un interviu cu Stephanie Coontz, istorica, preda istoria familiei la Evergreen State University. Printre alte carti despre istoria familie, unele foarte cunoscute, doamna Coontz a scris o carte care urma sa apara in 2011, la inceputul anului, A Strange Stirring: The Feminine Mystique and American Woman at the Dawn of the 1960s. Aceasta carte trateaza fundalul istoric in care a aparut cartea lui Betty Frieden, "The Feminine Mistique" in 1963. "The Feminine Mistique" e considerata o carte care a stimulat emanciparea femeilor, care a deschis ochii femeilor din suburbii astfel incat sa ceara mai mult de la viata decat casnicie si maternitate. Dincolo de criticile din punct de vedere feminist aduse cartii dnei Friedan (ia in considerare doar situatia femeilor din clasa mijlocie, nu si a celor din clasa muncitoare, mai ales a celor de culoare, nu evalueaza bine succesele si insuccesele miscarii feministe etc), Coontz nu ii neaga meritele. Referirile la filmul "Mad Men", care a fost difuzat o perioada pe TVR1, dar care a ajuns la multe sezoane in State, abunda in interviu. Am urmarit "Mad Men". De multe ori mi s-a ridicat sangele in cap, alteori imi venea sa sting televizorul, dar de cele mai multe ori simteam o mare recunostinta pentru miscarea feminista si pentru tot ce a facut ea, cu toate succesele si insuccesele ei.
Ceea ce m-ar interesa ar fi studii ale situatiei femeilor si mentalitatilor din tara noastra. De fapt un studiu istoric similar. Nu am cunostinta de existenta lui. Ce a adus in privinta mentalitatii, comunismul, care proclama egalitatea femeilor cu barbatii, dar le interzicea contraceptia si le trata ca pe vaci de reproducere?
Desi e greu sa vorbesti despre o clasa mijlocie in Romania, se poate spune ca fac parte din ea. Am in familie femei care au studiat cu mult inainte de venirea comunistilor. Ceea ce stiu e ca la noi in Romania, inca inainte de razboi, si probabil cu mult inainte, femeile se duceau la facultate nu sa-si caute un sot, asa cum se spunea ca se intampla in State, ci ca sa lucreze, sa profeseze ceea ce au studiat. Si asta s-a intamplat in cazul exemplelor pe care le cunosc, femeile respective au lucrat imediat ce au terminat facultatea in domeniul respectiv pana la pensie. Fiind platite la fel ca barbatii. Nu stiu daca asta se intampla si inainte de razboi. In legislatia romaneasca precomunista refuz sa cred ca femeile aveau nevoie de hotarare judecatoreasca pentru a-si deschide o afacere, cum se intampla in unele state americane. Probabil "The Feminine Mistique" ar fi fost inutila in Romania, chiar daca nu ar fi venit comunistii. In forma aceea. Dar problemele clasei muncitoare la noi erau foarte grave. Iar daca la noi nu exista femei de culoare, situatia femeilor Rome era una speciala.
E greu de dat un raspuns la felul cum a ajutat mentalitatile in privinta problemelor de gen comunismul, daca a facut-o. Interesanta e totusi situatia femeilor din clasa mijlocie in State in acea perioada, anii '60. Femeile in America, in ciuda democratiei, au avut o situatie diferita de cele din Europa. Alexis de Toqueville vorbeste cu mult respect despre asta in "Democratia in America". Acolo, la inceputul secolului al XIX-lea femeile erau mult mai domestice, nu aveau propriile afaceri, nu isi cereau drepturile, ca cele in Europa. Motivul? Probabil democratia, adica un fel de uniformizare a mentalitatilor. Mentalitatea oamenilor de mijloc era cea dominanta. De Toqueville descrie nivelul cultural al Americanilor, unde analfabetii si oamenii needucati total erau rari, dar la fel de rari ca si oamenii foarte educati. Cu alte cuvinte, situatia femeilor din America, parteneri egali ai muncii domestice, dar fara drepturi politice, reflecta un consens al mentalitatilor oamenilor de cultura si situatie economica medie. George Sand era nobila...Asta ar trebui sa ne puna pe ganduri in ceea ce priveste democratia si limitele ei. Dar si in privinta feminismului si a marilor sale merite.
http://feministing.com/2011/01/29/the-feministing-five-stephanie-coontz/
http://www.buffalonews.com/entertainment/books-poetry/book-reviews/article326600.ece
Ceea ce m-ar interesa ar fi studii ale situatiei femeilor si mentalitatilor din tara noastra. De fapt un studiu istoric similar. Nu am cunostinta de existenta lui. Ce a adus in privinta mentalitatii, comunismul, care proclama egalitatea femeilor cu barbatii, dar le interzicea contraceptia si le trata ca pe vaci de reproducere?
Desi e greu sa vorbesti despre o clasa mijlocie in Romania, se poate spune ca fac parte din ea. Am in familie femei care au studiat cu mult inainte de venirea comunistilor. Ceea ce stiu e ca la noi in Romania, inca inainte de razboi, si probabil cu mult inainte, femeile se duceau la facultate nu sa-si caute un sot, asa cum se spunea ca se intampla in State, ci ca sa lucreze, sa profeseze ceea ce au studiat. Si asta s-a intamplat in cazul exemplelor pe care le cunosc, femeile respective au lucrat imediat ce au terminat facultatea in domeniul respectiv pana la pensie. Fiind platite la fel ca barbatii. Nu stiu daca asta se intampla si inainte de razboi. In legislatia romaneasca precomunista refuz sa cred ca femeile aveau nevoie de hotarare judecatoreasca pentru a-si deschide o afacere, cum se intampla in unele state americane. Probabil "The Feminine Mistique" ar fi fost inutila in Romania, chiar daca nu ar fi venit comunistii. In forma aceea. Dar problemele clasei muncitoare la noi erau foarte grave. Iar daca la noi nu exista femei de culoare, situatia femeilor Rome era una speciala.
E greu de dat un raspuns la felul cum a ajutat mentalitatile in privinta problemelor de gen comunismul, daca a facut-o. Interesanta e totusi situatia femeilor din clasa mijlocie in State in acea perioada, anii '60. Femeile in America, in ciuda democratiei, au avut o situatie diferita de cele din Europa. Alexis de Toqueville vorbeste cu mult respect despre asta in "Democratia in America". Acolo, la inceputul secolului al XIX-lea femeile erau mult mai domestice, nu aveau propriile afaceri, nu isi cereau drepturile, ca cele in Europa. Motivul? Probabil democratia, adica un fel de uniformizare a mentalitatilor. Mentalitatea oamenilor de mijloc era cea dominanta. De Toqueville descrie nivelul cultural al Americanilor, unde analfabetii si oamenii needucati total erau rari, dar la fel de rari ca si oamenii foarte educati. Cu alte cuvinte, situatia femeilor din America, parteneri egali ai muncii domestice, dar fara drepturi politice, reflecta un consens al mentalitatilor oamenilor de cultura si situatie economica medie. George Sand era nobila...Asta ar trebui sa ne puna pe ganduri in ceea ce priveste democratia si limitele ei. Dar si in privinta feminismului si a marilor sale merite.
http://feministing.com/2011/01/29/the-feministing-five-stephanie-coontz/
http://www.buffalonews.com/entertainment/books-poetry/book-reviews/article326600.ece
S-au scris cărţi despre situaţia femeilor în comunism sau post comunism.
RăspundețiȘtergere„Politica duplicităţii” – Gail Kligman
„Ultima inegalitate: relaţiile de gen în România” – Vladimir Pasti
Găseşti ceva şi în „Drumul către autonomie” – Mihaela Miroiu.
Faţă de femeile americane obligate să stea acasă şi să aibă grijă de copii după cel de-al doilea război mondial când bărbaţii s-au întors şi şi-au reluat joburile, în România comunistă femeile s-au confruntat cu dubla zi de muncă, cu care se mai chinuie şi în zilele noastre. Munceau 8 ore în fabrici, uzine, etc. apoi se întorceau acasă şi prestau singure, fărp ajutorul bărbaţilor, şi muncile casnice şi de îngrijire a copiilor.
Multumesc pentru informatii. O sa incerc sa caut acele carti. Cred ca a dnei Miroiu se mai gaseste. Pana la urma nu stiu ce e mai rau, ca munca ta sa nu aiba nicio valoare sau sa fii obligata sa muncesti:) Interesante ar fi efectele bune, daca exista, ale comunismului, ca pe cele rele le stim. A avut comunismul macar un efect pozitiv in acest domeniu? Macar atat, dupa cat rau a facut:)
RăspundețiȘtergere