In fine, am vazut si eu "50 shades of Grey", un film foarte criticat, in special de feministe. Mi s-a parut mult mai putin prost decat ma asteptam. Poate pentru ca i-am dat o cu totul alta interpretare. Pe scurt, o tanara filoloaga intalneste, cu ocazia unui interviu, un atragator tanar om de afaceri de succes. E ametita de prezenta lui, e si el oarecum impresionat de ingenuitatea ei si o cauta, incercand apoi, cu sincope, sa aiba o relatie ciudata cu ea, acoperita si de un contract juridic, de tipul dominanta-submisivitate, cu accente sado-maso. Literal.
Criticile feministe, din ce am citit eu, proveneau din faptul ca tanara studenta la literatura engleza ceda unei astfel de relatii, in care era urmarita, tratata cu autoritate, impresionata cu cadouri scumpe si plimbari cu elicopterul si planorul. Alte voci spun ca filmul a mai salvat din esecul care ar fi de fapt cartea.
Mie insa tanara nu mi s-a parut impresionata de bani, avere, succes social, conform cliseului. . Aceasta idee, imprumutata cu succes si de sociobiologie, e doar o reprezentare patriarhala a unui fenomen care exista. Femeile vor supravietuire, si siguranta in patriarhat, pentru ca astea sunt scumpe pentru ele, ca fiinte total defavorizate. Dar e vorba de supravietuire, nu de excitare. E vorba de serviciu, loc de munca, nu de fericire. O femeie inteligenta si sensibila nu cred ca se excita la contul din banca si functia unui barbat, cum nu se excita la propriul birou de manager sau la propriul cont. Or protagonista e o fiinta foarte sensibila si romantica, obligata sa fie asa si prin natura profesiei pe care si-a ales-o.
Ingenuitatea, naturaletea ei, care de fapt e forta, un anumit tip de forta, par sa-l impresioneze si pe tanarul capitalist de succes, cu ultimele ramasite de umanitate. Ce vrea sa faca el cu aceste calitati nu vorbim aici, unde doar despre sentimentele ei e vorba. Ea e atrasa de el pentru ca e un tip atragator (actorul din rolul principal seamana al naiba cu jucatorul de tenis Gregor Dimitrov, care este intr-adevar un playboy, care atrage ca un magnet femei din sport si muzica, desi Dimitrov e o idee mai atragator, atitudinea lui e mai placuta, as adauga). E o mare surpriza ca un barbat cu o functie ca a lui, cu un imperiu financiar, sa arate asa. Apoi e atitudinea care contrasta cu aspectul lui. Tipul e o enigma, o ciudatenie, ceva din alta lume, mai ales, cum se specifica, pentru o tanara romantica lipsita complet de exeperienta sexuala. Tot ce face ea e din curiozitate, din explorare a propriei sexualitati si a lumii. Si aceasta tanara descopera lumea, lumea relatiilor heterosexuale in patriarhat. Initierea ei sexuala e mai dura decat initierile masculine (dar si feminine) din unele triburi de razboinici. Desi pare o experienta dusa la extrem, transmite acelasi mesaj: relatiile heterosexuale in patriarhat nu sunt "normale", mai ales din punctul de vedere al unei tinere romantice, sincere si ingenue. Nu exista normalitate in aceste relatii. Totul este despre control, jocul puterii, al dominantei si submisivitatii, si despre durere, care eventual poate duce la placere. Si durerea e mai multa decat in acele jocuri erotice sado-maso. Realitatea e mai dura decat in acest film, unde jocurile erotice aveau loc intr-o camera sepcial, camera de joc. In rest, aceeasi distanta, aceleeasi limite afective, de apropiere fizica care pe ea o dureau si o deranjau mai mult decat jocurile erotice.
Conditiile pe care el i le punea ei pentru acea relatie, consfintita printr-un contract intocmit de un avocat, erau unele, de cele mai multe ori nescrise, care apar in relatiile heterosexuale. Manifestarea unor emotii, pronuntarea unor cuvinte "urate" de catre femeie trebuiau pedepsite fizic. Ea trebuia sa-l astepte in orice moment, cand el dorea, in camera de joc, in genunchi, si sa i se adreseze cu "'domnule". Nu avea voie sa-l atinga, trebuia sa doarma singura. Ea era submisiva lui. Si ea cu ce se alegea? Cu el. Adica numai in felul acesta putea sa obtina devotiunea lui. Prin contract?
Lucrurile seamana ca doua picaturi de cianura cu contractele de casatorie, cu toate conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o femeie pentru a fi eligibila pentru o relatie, pentru a fi "submisiva" cuiva.
Aventura acestei tinere e aventura oricarei tinere femei care intra in viata visand la pasiune, sentimente nobile, o relatie profunda si infloritoare. In realitate e aruncata intr-o lume in care barbatii vor altceva de la ea, in care tot ce ofera ea, tot ce doreste ea nu numai ca nu conteaza, ci e nedorit. Doar ingenuitatea, naivitatea, tineretea sunt dorite, pentru ca dau senzatia unei submisivitati facile. Dar chiar daca nu consimte la submisivitate, tanara nu castiga. Visele, sansa unei seuxalitati normale, unei vieti afective normale nu exista in lumea reala. Chiar daca nu e violata fizic, o femeie in patriarhat se initiaza prin violul afectiv, prin moartea sexualitatii si pasiunii sexuale. Chiar daca nu e mutilata genital, femeia e mutilata afectiv. Sexualitatea ei e ucisa. Are o singura sansa: toate astea mintea ei sa le transforme in placare. Sa devina masochista, sa se bucure de submisivitate. Sa renunte la ea insasi, sa se abandoneze, si asta sa-i faca placere. Si multe femei au gasit solutia asta. Nu e vorba de masochism innascut, ci de singura solutie de a avea acces la placere intr-o relatie heterosexuala in patriarhat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu