joi, 2 aprilie 2020

Paul și Virginia

Reluăm seria cărților comentate din punct de vedere feminist. De data asta, un roman foarte cunoscut, chiar celebru, dar nu science fiction: ”Paul și Virginia”, de Bernadin de Saint-Pierre. Am auzit de mult de acest roman, cel mai probabil când eram adolescentă, ceea ce m-a făcut să cred că e un roman siropos, pentru adolescenți. Am citit cândva încercări de trasare istorică a personajelor. Adică erau unii care tratau acțiunea nu ca pe o simplă ficțiune, ci ca pe o poveste inspirată din realitate.
La un ultimul târg Gaudeamus am găsit cartea la editura All. Am zis să o citesc, pentru cultura generală, mai ales legată de istoria literaturii. Aveam senzația că a fost scrisă în secolul al XIX-lea, în epoca marilor explorări geografice. Credeam că e un fel de poveste a lui Jules Verne sau ”Toate pânzele sus”, dar mai sentimentală. Ei, nu, m-am înșelat.
Autorul era un mare aventurier, într-adevăr cu interes pentru științele naturale, ceea ce se vede din scriitură, dar acțiunea se petrece în prima jumătate a secolului al XVIII-lea, cu mult înainte de Revoluția Franceză, deși a fost scris în 1787 și a apărut chiar în 1789. Dar cel mai surprinzător mi se pare că nu e vorba de o poveste de dragoste, sau dacă e, e ceva într-adevăr special, care nu are legătură cu ceva la care visezi când ești adolescent și nici măcar după aceea. Se spune că această carte a influențat mulți scriitori, de la Georges Sand la Lamartine, dar cel mai interesant e ca aduce a ”Întoarcere la laguna albastră”. Sigur, e ca și când ai spune că Mona Lisa aduce cu un peisaj cu un drum șerpuit. În tablou apare un drum șerpuit, dar nu pentru drumul sinuos e celebră, nu pentru el a fost pictată. La fel ”Paul și Virginia” pare mai degrabă despre...fericire, șansa de a o obține în societatea secolului al XVIII-lea, și de a o păstra. Lucrurile sunt similare acum, dar încă și mai dificile. E vorba deci de șansa la fericire, nu despre ”căutarea fericirii”. De fapt chiar sunt expuse posibile strategii de căutare a fericirii în societate, toate ducând inevitabil la eșec.
Acțiunea e simplă: două familii monoparentale, de fapt două mame singure din clase sociale diferite, ajung să fie foarte apropiate, departe de prejudecăți sociale, de ierarhii, într-o colonie franceză, o insulă în Oceanul Indian, aproape de Madagascar, care acum se numește Mauritius, dar atunci se numea Ille de France, adică Insula Franței. Un peisaj tropical, un relief variat, cu plante ciudate. Cele două femei, una văduvă nobilă, alta săracă și abandonată de familie pentru că ”păcătuise”, adică avea un copil neligitim, leagă între ele o prietenie incredibilă, departe de societatea metropolei, unde aceasta relație ar fi fost imposibilă. Faptul că erau paria în propriile familii, una pentru că se măritase contra voinței familiei, cealaltă pentru fapta ei incredibilă pe care o recunoaște ea însăși ca pe un păcat, contribuie la această apropiere. Aceste femei nu se revoltă față de situația lor în patriarhat, la fel poziția autorului nu e clară, dacă acele ”păcate”, supunerea patriarhală față de familie sau viața sexuală înafara căsătoriei, instituție profund patriarhală, care monopolizează sexualitatea umană, în special feminină, sunt de condamnat. Ideea e că ele își găsesc alinarea în această prietenie, formând practic o nouă familie. Poate trimite la iertarea creștină a păcătoaselor, mai degrabă decât la revoltă anti-patriarhat. Important e că ele își găsesc refugiul în acel paradis tropical, și își cresc împreună copiii rezultați din acele relații ilicite. Una dintre ele, cea nobilă, madame de la Tour, are o fiică, Virginia, cealaltă, Marguerite, un fiu, Paul. Copiii cresc împreună ca frate și soră, ca în Laguna albatră, pe cât de senini și de fericiți, pe atât de ignoranți, analfabeți la propriu și la prejudecățile lumii. Totuși, ei respectă rolurile de gen, adică Virginia pregătește masa, iar Paul plantează arbori, are grijă de grădină. Nu simt nevoia să învețe, nu-și pun probleme despre societate. Cu toate astea, au o empatie naturală și grijă față de alții. Când o sclavă fugită ajunge pe domeniul lor, Virginia vrea s-o ajute și o conduc împreună la stăpân, care promite să n-o pedepsească, dar nu se ține de cuvânt. Ei înșiși au sclavi, și asta nu li se pare ceva scandalos, mai ales că sclavii lor sunt un fel de membri ai familiei. Nu-i abuzeaza, sunt prieteni, dar respectivii oameni din Africa sunt totuși sclavi, ceea ce nu pare să deranjeze pe nimeni. Se întâlnesc și cu altă ocazie cu cete de sclavi fugiți care îi ajută, și iarăși nu iau poziție contra sclaviei ca instituție. La un moment dat. într-un dialog cu un veteran al insulei, un martor care relatează faptele după ce a cunoscut bine personajele, apare ideea că numai ignoranța sclaviei poate face acea situație suportabilă. Dar se pare că ignoranța asta este esențială și pentru a cunoaște fericirea, fără măcar să știi asta.
Singurul contact al copiilor cu societatea din jur era biserica, la care se duceau duminica. Nu erau foarte bine văzuți acolo. Societatea locală, atât de mică și de îndepărtată, tot tindea să reconstituie ierarhiile de acasă. Iar mamele copiilor erau persoane aproape nefrecventabile, ceea ce nu-i afecta prea rău.
Se pare însă că și acest mic contact cu lumea de afară începe să corupă micile minți ignorante la prejudecăți. Virginia, devenită adolescentă, începe să se poarte ciudat în apropierea ”fratelui” ei, căruia chiar îi spune așa. Ideea e că realizează că înțelege că începe să se maturizeze și să dezvolte altfel de sentimente pentru el. Și astfel, ea începe să dezvolte ceva extrem de nociv: pudoarea și timiditatea dată de pudoare. Lăsând la o parte faptul că apariția unor asemenea sentimente miroase a incest, și că e greu credibil și total indezirabil afară de situația unei izolări sociale foarte dure, influența mentalităților patriarhale își face deja simțită prezența. Această schimbare, pe care mama ei o recunoaște, și își face griji despre cum ar putea evolua lucrurile, adică un eventual copil neligitim, precum și pierderea interesului lui Paul față de fiica ei pentru că ”odată ce o fată îi dăruiește inima iubitului ei nu mai are ce să-i dăruiască”, contribuie la întorsătura nefericită a evenimentelor. Deci femeia nu învățase prea multe din ce i se întâmplase, conștiința feministă într-o lume în care scrierile feministe erau atât de rare și greu accesibile...Și totuși era lumea și chiar limba lui Ninon de l'Enclos, care practica amorul liber și considera religia drept ceva util în supunerea femeilor.
Cum mama Virginiei era dintr-o familie bogată și nobilă, o mătușă celibatară, care o condamnase crunt pentru fapta ei dezonorantă, ajunsă singură și bătrână, dorește să își apropie strănepoata, Virginia, pe care vrea s-o educe și să-i facă o situație în Franța. Paul se opune acestei plecări, la fel și bătrânul lor prieten, martorul evenimentelor, dar la insistențele guvernatorului, fata pleacă spre civilizație, dar cu promisiunea fermă că se va întoarce.
Fericirea celor două familii suferă o lovitură iremediabilă după acest eveniment. Virginia e nefericită în civlizație, în școlile unde învață să fie o doamnă, adică să fie supusă, falsă, superficială. Cel puțin așa reiese din scrisorile ei, după ce învață să scrie. Ca și Paul, care după ce se alfabetizează, citește romane la modă. Numai că e repede dezamăgit de falsitatea oamenilor civilizați. Devine foarte îngrijorat de soarta Virginiei, care ar putea fi influențată de această lume, care ar putea ajunge să joace după regulile ei și să nu se mai intoarcă. Ba chiar să se mărite cu un bărbat cu stare, cum se cuvinea pentru o tânără educată și de neam ce era. El află de asemenea că e bastard, că nu are origine nobilă, ceea ce l-ar fi făcut nedemn de ea. Își petrece timpul într-un zbucium continuu legat de sentimentele Virginiei și de viitor. Bătrânul prieten îl liniștește lămurindu-l despre funcționarea societății și șansa la fericire.
Acele sfaturi și răspunsuri la îngrijorări reprezintă o analiză a șanselor căutării fericirii, cel puțin în acea epocă, când contau averea și rangul. Paul întreabă cum ar putea deveni un bărbat demn de Virginia, căreia acum îi spunea domnișoară. Trebuia să fie bogat, iar soluția riscantă ar fi fost în epocă negoțul cu mărfuri din India, dar și pentru asta îți trebuia capital. A obține o funcție ”în civlizație”, cum ar fi fost să fii admis la curte, echivala cu compromisuri morale majore, lingușiri și altele similare. Mai rămânea ceva în mintea naivă a lui Paul: să devină o personă de vază, un învățat, adică să studieze ”câteva cărți”, apoi pe baza lor să scrie...ceva care să âl facă remarcabil. Consilierul i-a răspuns că asta ar fi încă și mai dificil, pentru că îți trebuie talent pentru asta, iar ăsta e încă mai rar decât rangul și averea. Aici e o diferență, acum talentul nu mai contează. Ajung acele ”câteva” cărți, dacă ai averea și rangul necesare, chiar dacă lucrurile cu averea și rangul nu mai sunt atât de clare.
Paul se vedea astfel total neajutorat, fără soluții, disperat. Se trezise într-o lume în care nu avea nicio șansă. Întreabă dacă femeile din ”civilizație” chiar sunt atât de false ca în romane. Răspunsul e cumva feminist aici. Falsitatea vine din oprimarea femeilor, care nu au altă șansă de negociere reală. Și de ce sunt oprimate femeile, întreabă Paul. Pentru că sunt măritate cu oameni bătrâni, cu situație, contra voinței lor. Paul nu înțelege de ce se întâmplă așa ceva, de ce nu se căsătoresc oamenii potriviți între ei, adică femei tinere cu bărbați tineri. E greu să înțelegi patriarhatul, că femeile de fapt erau marfă, inclusiv pentru familiile de origine.
Paul își petrece viața în acest zbucium, îngrijorat și de faptul că Virginia nu îi mai scria (mătușa îi oprea scrisorile), iar zvonurile care circulau vorbeau despre o eventuală logodnă a ei. Numai că într-o zi primește o scrisoare din care află că Virginia, după mai multe conflicte cu mătușa, fusese abandonată de această, dezamăgită de rezistența ei la educație, și se îmbarcase pe o corabie care era deja în apropierea insulei, dar nu putea să acosteze din cauza timpului nefavorabil, a valurilor mari. Ea chiar ar fi vrut să se urce pe o barcă și să ajungă la mal, dar era foarte riscant. Numai că lucrurile devin încă mai riscante. O furtună puternică se iscă, iar corabia e distrusă de vânt sub ochii lui Paul, al prietenului lor și a altor membri ai comunității, aflați pe plajă. Un marinar se oferă în ultimul moment s-o salveze, dar ea refuză să se dezbrace pentru a se arunca în apă. Preferă să-și sacrifice viața decât pudoarea....Gestul acesta impresionează comunitatea, care îi deplânge pierderea, în frunte cu fetele sărace pentru care ea era o speranță.
Sigur, întreaga ei familie e distrusă, începând cu Paul care moare și el la câteva luni după ea, urmat de mama lui, apoi a ei.
Ideea e că prejudecățile, ierarhiile sociale, mai ales de inspirație patriarhală, sunt incompatibile cu fericirea, pentru care e nevoie de naturalețe, libertate, umanitate. Orice atingere a lor poate fi mortală. Nu știm ce a fost în mintea autorului, dar derularea faptelor arată că până la urmă Virginia a murit din cauza ideii de pudoare, nenaturală, imprimată de biserică, de patriarhat. Până la urmă s-a scuturat de goana după bogăție, poziție în societate, dar nu de rolul ei de femeie castă, care s-a dovedit cel mai toxic. ”Paul și Virginia” arată că fericirea era incompatibilă cu dorința de îmbogățire și poziție socială, având în vedere cum erau distribuite acestea, cine le controla. Societatea cu ierarhiile și controlul ei, accesul la resurse, la putere, distruge fericirea, care nu poate fi posibilă fără demnitate umană sau ceea ce anticii numeau ”virtute”. Nu există o șansă reală a căutarii fericirii, ci ea doar se poate ”întâmpla” în condiții speciale, fără ca oamenii să fie măcar conștienți de acest dar...Fericirea e departe de putere, glorie, acceptare socială, când îți permiți să fii departe de ele, și să ai totuși acces la resurse. Dar pentru asta, alte comproisuri morale par implicate, cum ar fi colonialismul și chiar sclavia. Și mai e nevoie de ceva încă și mai improbabil: să găesești și să te poți asocia cu oameni foarte apropiați afectiv...
”Paul și Virginia” e o poveste despre găsirea excepțională a fericirii și pierderea ei facilă, atunci când nu îi cunoști cauzele. Putea fi păstrată fericirea în alte condiții? Greu de spus. E posibilă viața după pierderea fericirii? Se pare ca nu...













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Am absolvit o facultate tehnica, am ceva experienta in mass media.

Tags

patriarhat feminism Andrea Dworkin comunism Freud feminism radical patriahat Ayaan Hirsi Ali Ilinca Bernea Mary Wollstonecraft sclavie Africa Alexis de Tocqueville Epopeea lui Ghilgamesh Marx Mihaela Miroiu Romania Rusia matriarhat 7000 ani Betty Friedan Biblia China Cordelia Fine Elisabeth Badinter Franta Harriet Taylor India Iran Jared Diamond John Stuart Mill Rosalind Miles avort femei patriarhale heterosexualitate prostitutie sexism 7000 years Arabia Saudita Atena Balzac Dworkin Elena Udrea Engels Europa Grecia Hitler Japonia Lenin Leo Frebonius Miroiu Oriana Fallaci Simone de Beauvoir Stalin discriminarea femeilor fericire legalizarea prostitutiei misoginism radio Guerrilla revolutie sexualitate 8 martie ALice Nastase AUR Afghanistan Ann Fausto-Sterling Ansari Aung San Suu Kyi Ayan Hirsi Ali Belgrad Bete Davis Bourdieu Casandra Corinne Hoffmann Dan Alexe Dawkins Dobrovolschi Egipt Elena Ceausescu Eva Frans de Waal Georges Sand Hillary Clinton Holly Hunter Imperiul Otoman Intercourse Isaac Asimov Islam Israel Jenny Nordberg Kadare Legende Androgine Libia Mad Men Madonna Maria Cernat Martha Bibescu Martin Luther King Mesopotamia Moartea Neagra Mustafa Kemal Nietzsche Ninon de L'Enclois Noam Chomsky Occident Pakistan Panait Istrati Pearl Buck Polonia Putin Rafila Robert Flaceliere Sfantul Valentin Sofia Nadejde Sorin Lavric Spinoza The femine mystique Tim Robbins Traian Ucraina Valahia Valerie Solanas Virginia Woolf Woman Hating Wuthering Heights Zorba Grecul antropologie clitoris colonialism corvoada heterosexuala democratie eurocentrism femei femei de dreapta feudalism gen gene imbatranire lesbianism menopauza mutilare genitala neoliberalism ortodoxie politica rasism relatii reviste pentru femei roluri de gen romani science fiction sclavagism sindromul Stockholm societati matriliniare sociobiologia sociobiologie toader Paleologu trans transexualitate viol virginitate #metoo . fluiditate de gen 50 shades of Grey AUR; Diana Ivanov-Sosoaca Adina Mocanu Adrian Popovici Adrien Brody Afganistan Agamemnon Ahile Ahmet Hamdi Tanpinar Aietes Aimee Cesare Alain Delon Alan Clement Albert Einstein Alberto Moravia Alegeri prezidentiale Alexandra Kolontai. Balzac Alexandra Paftală Alexandre Dumas Alexandre Lacassagne Alexandre Yersin Alexandru Stermin Alice Coffin Alice Schwartzer Alice Schwarzer Amazon Amelia Țigănuș America De Sud America de Nord Amita Bose Amos Oz Ana Ipatescu Anamaria Prodan Anatolia Andrei Serban Angelina Jolie Annette Benning Anwal El-Saawadi Anwar El-Sadat Arbanasi Ariadna Arsenie Boca Ashley Judd Assad AudreyTautou Augustus Aura Christi Aurea Foundation Aurora Aurora Liiceanu Aurore Dupin Austin Powers Badea Basarabia Basescu Becali Belgia Berlin Bernadin de Saint-Pierre; Mauritius Betty Mahmoody Beyonce Blestemul de a fi femeie Brad Pitt Braila Brave New World Brazilia Braătescu-Voinești Brian Warner Bruno Reidal Burma Byron Băsescu C.s Lewis CNA CNBC CT Popescu Cairo Caitlyn Jenner Cannes Capcana sexelor Capturing Mary Caragiale Carla Maria Teaha Catavencu Catherine Zeta-Jones Cato Caverne de otel Cenorhaditis Cezar Charlotte Ayanna Charlotte Bronte Charlotte Perkins Gilman Chirista Wolf Christa Wolf Christopher Lambert Cipolla Cipru Circe Cisiordania Ciutacu Clitemnestra Clive Owen. Iris Murdoch Cluj Coltescu Columbia Comedia Umana Constantin Dobrogeanu-Gherea Constantin al X-lea Duca Constantinopol Contemporanul Coran Creierul masculin Cromwell Cătălin Striblea D. W. Winnicott DSK Dali Dama cu camelii Dana Budeanu Daniel Defoe Daniela Crudu Darwin Dedal Delia Democratia in America Denisa Comanescu Desmond Morris Devalmasia Valaha Diana Diana Ivanovici Diana Russell Dick Dawkins Die weisse Massai Dimitri Doré Dimitrov Dobro Donald Trump. Hillary Clinton Donna Haraway Dr. Quinn Dracon Dresda Dune Ecaterina Teodoroiu Ecaterina cea Mare Edward Wilson Elena Lupescu Emile Zola Emily Bronte Eminescu Enea Erdogan Erica Moldovan Erich Fromm Erila Isac Ethan Hawke Evan Rachel Wood Evelyn Fox Keller Fabio Geda Fantasemele sexuale ale femeilor Faust Federico Fellini Feminine Mistique Fetele ascunse din Kabul Finlanda Flash dance Flora Tristan Franco Frank Herbet Frankenstein François Mauriac Franța Frumaosa si bestia Gabriel Garcia Marquez Gabriela Firea Gabrielle Chanel Gala Gallad Gaslight Gaza Gellhorn Gelu Ciobotaru Geoana George Orwell George Sand Gervaise Ghilgamesh Giambaptista Vico Gigi Ghinea Gilda Gillian Flynn Giulieta Masina Glen Close Gloria Grahame Gloria Steinam Goethe Gone girl Gosem Grigore Cartianul Grupul feminist radical Guardians of Time Guillaume Hadrian Hallmark Hamurabi Hanul lui Manuc Harald Eia Hariclea Darclee Harper Lee Harry Poter Hatsepsut Hawaii Hecate Hector Heide Gottner-Abendroth Hellios Hemingway Herder Hermes Hiroshima Hortensia Papdat-Bengescu Hugh Hefner Hurem ISIS Ideea Europeana Ierusalim Iliada Ille De France Imperiul Roman Imperiul Țarist Indonezia Indragostita de un Masai Intoarcerea la Laguna Albastra Ion Ion Luca Caragiale Ion Nadejde Irak Iris Murdoch Irlanda Isak Denisen Islamic or Christian feminism Islanda Istanbul Iugoslavia JK Rowling Jamie Bell Jenney Nordberg Jennifer Aniston Jennifer Fox Jennifer Lopez Jenny Marx Jill și Jeffrey Erikson Jonathan Leaf Jordan Peterson Joseph Sobran Judith Butler Jullianne Moore Kalevala Kate Middleton Kate Miett Kenia Keren Blixen Khalida Messaaoudi-Toumi Kinsley Kirghistan Kosovo LGBT Lacan Lamartine Larry Flynt Lars von Trier Lavric Leonor Fini Lev Tolstoy Liban Liberace Liviu Mihaiu Liviu Rebreanu Lorenz Los Angeles Louann Brizendine Luce Irigaray Lucretiu Luke Perry Macarena Madalina Manole Madeline Miller Makarenko Manifestul Partidului Comunist Mara Lucaci Maracineanu Marc Ferro Margaret Atwood Margaret Mead Margineanu Mariana Dumitrache) Marie de Gourany Marilyn Monroe Marin Preda Marry Steenburgen Mary Shelley Marylin Manson Maserati Mateiu Caragiale Matt Damon Maureen Freely Mazare McCarthy Medea Meet the Natives Merckel Merkel Meryl Streep Michael Douglas Michael Eric Dyson Michelle Goldberg Mihai Make Ionescu Mihalea Drăgan Mihalea Miroiu Mileva Maric Mircea Badea Mircea Marian Mirel Palada Miss Petarda Miss Platnum Mohammed Moldova Moll King Mombasa Montaigne Mormoni Mosuo Mussolini NIKK Nagasaki Nairobi Nancy Friday. Napoleon Nasser Nasser. Fratii Musulmani Natalia Onofrei New York New York TImes Nic Nicolae Ceausescu Nicolae Iorga Nicole Kidman Nicusor Dan Nimfomana Nixon Noomi Rapace Norbert Elias Normal Life Noua Dreapta Numele trandafirului Oana Băluță Obama Octav Bancila Odiseea Odiseu Olimpia Orban Oscar Ovidium Balzac Pahlavi Palestina Pamant Pamfil Seicaru Papa Parinoush Saniee Paris Pasifae Pasteru Paul Ipate Paul si Virginia Paulo Coelho Pauza Peal Buck Pekka-Eric Auvinen Penelopa Percile Pericle Pericle. Perse Peter Turner Phryne Phylis Schlafly Picasso. Pierre Bourdieu Plautus Plutarh Polixena Popper Poul Anderson Praxiteles Pretty Woman Priam Prigoana Primul Razboi Mondial Prometeu Promisiunea Qatar Qom R.I. Moore Raluca Turcan Ramita Narvai Raymond Chandler Razboiul impotriva tacerii Razvan Oprea Remus Cernea Republica Islamica Iran. Revolutia Franceza Revolutie industriala Reza Pahlavi Robert Redford Roberta Anastase Roberto Angela Robinson Crusoe Roe vs Wade Roger Scruton Rolls Roma Romain Rolland Romania Culturala Romania Mare Romania ceausista Rosamund Pike Rosi Braidotti Rousseau SUA Sabina Fati Saddam Samuel Huntington Sandra Harding Santorum Sapho Scoala Ardeleana Serbia Sergiu Nicolaescu Sex and the city Sexying the Body Sf feminist Shakespeare Shakira Sharon Stone Sheila Jeffreys Shivani Singh Shulamith Firestone Sila Silija Silvestru Șoșoacă Simon Signoret Simona Tache Siria Skakespeare Sojourner Truth Solaria Sonata Kreutzer Souad Spania Sparta Spartacus Stalislaw Lem Statele Unite Stephanie Coontz Stephen Fry Stockholm Straina Stralucirea si suferintele curtezanelor Suleiman Teheneran Telemah Tennessee Williams Tezeu Thatcher The Subjection of Women The first European Revolution Theodore Zeldine Theoroe Zeldin Thérèse Desqueyroux Tiberiu Tiergarten Titu Maiorescu Titus Livius Totul despre Eva Traian Basescu Transilvania Tsarnaev Turcia UK URSS Umberto Eco Un tramvai numit dorinta Uniunea Sovietica Ursula K. Le Guin Valentine's Day Vaslui Veliko Rârnovo Venezuela Venus Viorica Dancila Virginia Wolf Viviana Hurtada Vlad Macri Vlad Muresan Webo Westworld William William Golding Wollstonecraft Working girl Y Zeina. Djenane Kareh Tager abolire abuz acamdemie feminista radicala. adoptie afaceri feministe agresor alegeri alegeri SUA 2016 alfabetizare anarhie animal social antinatalism arieni asigurare socială asigurari medicale autoritate bacha posh bacterii baieti rai balene bande de cartier barbatul roman blog boala mentala bonobo burghezie burqa butch calitati umane speciale capitalism caractere etnice carte casnicie cautarea fericirii ceier cimpanzeu ciocnirea civilizatiilor cis clasa mijlocie clasism colonizare comportament sexual condus masina conspicuos consumption constiinta contraceptie conventie sociala copil copilul unic corectitudine politică crestinism criminalitate criza masculinitatii cromozom X cultura cretană cultura occidentala cultura prostiei curva daci dictaturi die Fremde dioicitate discreditarea feminismului dominatia masculina drama drepturi civile drepturile femeilor drepturile omului durere ecograf educatie educatie sexuala eliberarea sexuala epatarea esentialism etrusci f emininism familia familie familie matriarhala familie patriarhala familie traditionala fanarioti fascism femei emancipate femei in feminism femeie moderna femicid feminin femininsm feminism al diferentei feminism room-service feminism. munca domestica feministe feminsim feminst ficțiuni relae frigurile galbene frumusete fundamentalisti darwinisti gen gramatical hemafroditism hermafroditism heterosexualite hidra de apa dulce hijab holera homosexualitate human rights imbecili incorectitudine politica inginerie invidie istorie ivanovic-Șoșoacă kabilii kate milett lamentare legalizarea drogurilor legalizarea traficului de arme legalizarea traficului de organe legea sanatatii lesbianism politic liberal. fascim liberalism luptă de clasă mafia patriarhala mama ideala manifest feminist manifestatie spontana marea cultura marsul panaramelor marxism marș masculin masculiniate mijloace contraceptive minciuni minoritate minoritati misogini modernism monoteism musulmani naturalism necredincioasa nefericire negrid negritude nemurire neutrino neutru nuditate nunta de aur oi operatii estetice orgasm orgasmul vaginal pacat panarama pandemie parenting partid feminist radical pasiune romantica patriarahat patriarchy patriarhale patriarhat. Afganistan pensie pilula contraceptiva pizdificarea societatii porneia pornografie prejudecati patriarhale preoti primavara araba printese pro-life proletariat protozoare psihanaliza psiholog psihologie psihologie evoluționistă psihoterapie psihoterapie feminista pudoare putere refulare regina Victoria relatii fara obligatii relatii heterosexuale relatii reusite relatii romantice relativism cultural religiile abrahamice roboti roman romantici germani rusine sacrificii sclavi sclavia femeilor scorpie securitate sex sexualitate feminina sf siguranța femeilor sinucidere situatia femeilor slutwalk societate societate civila societati "male dominated" societati matrilineale sociobiology sociologie stereotipuri de gen studii studii de gen studii despre femei submisivitate substantia nigra suprarealism talibani tarfa tari arabe tarile romane testul Bechdel the caged virgin tiktok transfer genetic transsexualitte umbra urme pe culturi utopia utopii valorizarea femeii valul islamic viagra pentru femei vietii si relatii nonpatriarhale viitor violenta domestica violenta. violență patriarhală vis von Hayek von Mises vot universal youtube ziua fetei închisoarea Newgate

Video of the Day

Contacteaza-ma:

Nume

E-mail *

Mesaj *